Nicolas Cage med sprängladdningar i skrevet

”Prisoners of the Ghostland” är spritt språngande galen

Uppdaterad 2021-12-15 | Publicerad 2021-10-27

Nicolas Cage i ”Prisoners of the Ghostland”.

FILMRECENSION Ett postapokalyptiskt samurai-västern-actionspektakel med en Nicolas Cage helt utan hämningar.

”Prisoners of the Ghostland” är en fest för ögat men tröttsam för hjärnan.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Prisoners of the Ghostland

Regi Sion Sono, med Nicolas Cage, Sofia Boutella, Bill Moseley, Nick Cassavetes, Tak Sakaguchi, Tetsu Watanabe, Yusuka Nakaya.


POSTAPOKALYPTISK ACTION Vad händer när den kutlige japanske regissören Sion Sono, som är känd för att ta ut svängarna, möter en Nicolas Cage utan spärrar?

”Prisoners of the Ghostland” händer. En dystopisk samurai-västern-actionrulle som eventuellt hade tänkt säga något om trauman och självförstörande civilisationer, men är lite för upptagen med att vara spritt språngande galen.

Någonstans i Japan har den skrupelfrie Guvernören (Bill Moseley) slagit mynt av den förstörelse och det kaos som följde efter en kärnavfallsolycka, och han basar nu över Samurai Town, där han bland annat har ett harem av sexslavar som han kallar för sina barnbarn.

När ”barnbarnet” Bernice (Sofia Boutella) rymmer, kopplar Guvernören in den ökände brottslingen Hero (Cage) för att hitta henne. Och efter att ha fått på sig en explosiv dräkt med bland annat sprängladdningar vid testiklarna, tänkta att hålla honom i schack, ger sig Hero ut i Ghostland. En vild ödemark bebodd av utstötta halv- och heldårar av olika slag.

Miljöerna är en enda stor visuell buffé, men stolligheterna känns lite för medvetna och har uppenbarligen fått gå före storyn, som nästan helt saknar styrsel.

Ett vackert och våldsamt, men svamlande, spektakel.


”Prioners of the Ghostland” har biopremiär den 27 oktober.