Tittarsiffrorna gick upp – efter Will Smiths smäll

Många läxor att lära inför nästa års gala

KRÖNIKA. Tårar, ilska och glädje.

Det är inte filmerna som avgör Oscarsgalans framtid. Det är känslorna.

Nu visar det sig att tittarsiffrorna för årets Oscarsgala ökar i jämförelse med förra året.

Nu när den 94:e Oscarsgalan ligger bakom oss är det läge att fundera över framtiden, särskilt när det mest omedelbara dammet efter Will Smiths urspårning har lagt sig.

Förra årets Oscarsgala, en nedtonad, pandemimärkt affär som utspelade sig på en järnvägsstation och saknade både humor och shownummer, var en jämmerdal vi inte ville se igen. Det slapp vi i år. Nu skulle en mer traditionell Oscarsgala göra comeback.

Det var minst sagt ett blandat resultat. Många inslag föll platt. Akademins desperata jakt på ungdomen i form av tävlingar i sociala medier bemöttes med en axelryckning.

Jubileumshyllningar av James Bond och ”Gudfadern” bestod av blodfattiga montage, i det första fallet presenterat av tre för filmbranschen helt irrelevanta personer.

”Gudfadern”-sekvensen sammanförde åtminstone Francis Ford Coppola med två generationer av Corleone, Al Pacino och Robert De Niro ... men filmstjärnorna bara stod där. Endast Coppola hann med att säga ett ord eller två innan allt var över.

Diskussionen tar fart igen

En hel del ont blod kommer att finnas kvar till nästa år, då diskussionen om att dela ut vissa Oscarstatyetter före sändningen tar fart igen.

Känslan av ett A- och B-lag skapar ilska bland filmarbetarna och som tittare var det irriterande att få veta utfallet i åtta kategorier redan innan galan började. Livekänslan fick sig en Smithsk smäll på käften.

Will Smith med sin Oscar på söndagkvällen.

De på förhand utdelade priserna arbetades in på ett snyggt sätt i galan, så den biten fungerade. Men principfrågan finns kvar och såren kommer att rivas upp till nästa år.

Som tittare var det irriterande att få veta utfallet i åtta kategorier redan innan galan började. Livekänslan fick sig en Smithsk smäll på käften.

Nu kommer de första rapporterna som visar att tittarsiffrorna ökar i jämförelse med förra årets Oscarsgala. Enligt Hollywood Reporter ligger ökningen på runt 50 procent i antalet tittare, en siffra som troligtvis kommer att justeras uppåt inom de kommande dagarna.

Oavsett vad man tycker om Will Smiths tilltag (och det är verkligen både hyllningar och fördömanden) är det helt enkelt så att känslorna gör all skillnad.

Galans bästa stunder (Beyoncés öppningsnummer, Troy Kotsurs tacktal, Lady Gagas ömsinta stöd till en mycket skör Liza Minnelli) var medryckande, ibland djupt berörande.

Ingen heders-Oscar i direktsändningen

Om akademin och tv-bolaget ABC vill ha en bra Oscarsgala som skapar snackisar bereder man plats och tid för hyllningar, prisutdelningar och musiknummer. Det är förutsättningarna för de där explosionerna av känslor.

Samuel L Jackson, Liv Ullmann och Danny Glover vid utdelningen av hederspriserna häromdagen.

Ett typexempel på vad man inte bör göra: Bestämma att en av de populäraste filmstjärnorna, Samuel L Jackson, ska belönas med en heders-Oscar och sedan välja att INTE dela ut statyetten i direktsändning, utan på en separat tillställning en annan dag.

Klippen som cirkulerar från när Denzel Washington ger Jackson hans Oscar visar att galan hade tjänat på att inte rata den händelsen.

Vad som skapar irritation är att tvinga in löjeväckande tävlingar med likgiltiga Twitteranvändare i galan.

Galans framgång hänger egentligen inte på själva filmerna heller. Det finns gott om kvalitetsrullar och breda, folkliga filmer där ute och de blir nominerade till galan.

Att folk sedan inte har sett dem beror på att vi befinner oss i en svår tid, med en biografkultur som nästan gick under på grund av pandemin samt drastiskt förändrade vanor och utbud som splittrar filmtittandet och försvårar den kollektiva upplevelsen av ”snackisar”.

Det kan inte galan göra så mycket åt i nuläget, det är som det är.

Förolämpar de egna medlemmarna

Vad som skapar en dålig gala är att slarva med hyllningarna till filmhistorien. Det är att slänga in presentatörer som är mer kända i en skatepark än på en filminspelning (Tony Hawk?!) och att förolämpa de egna medlemmarna genom att förvägra dem deras stund i live-solen.

Vad som skapar irritation är att tvinga in löjeväckande tävlingar med likgiltiga Twitteranvändare i galan.

Det kan akademin ta och fila på till nästa år.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.