Uppdaterad 2023-10-03 | Publicerad 2023-09-29

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Kyssen

Regi Bille August, med Esben Smed, Clara Rosager, Lars Mikkelsen, Rosalinde Mynster, David Dencik.

Bille August har inte gjort så mycket väsen av sig i Sverige under senare år.

Nu är han tillbaka med två mycket sevärda filmer på en gång. ”Kyssen” är en historisk kostymfilm som är vacker, gripande och skildrar vad som händer när medlidande förväxlas med förälskelse.

DRAMA. Ett tag var det ju nästan som att vi såg Bille August, hur dansk han än är, som lite svensk. Han fick internationellt genombrott med ”Pelle erövraren” (1987) med Max von Sydow (1929–2020), Björn Granath (1946–2017) och Kristina Törnqvist. Han filmade Ingmar Bergman-historien ”Den goda viljan” (1991). Vann två Guldpalmer i Cannes och en Oscar. Gifte sig och skilde sig från Pernilla August. Har gjort internationella storfilmer. Och på senare år några danska pärlor, som lite orättvist inte fått någon större uppmärksamhet i Sverige.

Häromveckan hade en sådan, ”Ehrengard – Förförelsens konst” premiär på Netflix.

Här är den andra, redan stor publiksuccé i Danmark. Även det en historisk kostymfilm, baserad på Stefan Zweig-romanen ”Hjärtats oro” från 1939, fast med handlingen flyttad från Österrike till Danmark.

Året är 1913. Arbetargrabben Anton (Esben Smed) gör karriär i kavalleriet. Genom en slump börjar han hamna på middagar hos en förmögen baron (Lars Mikkelsen). Han har en dotter, Edith (Clara Rosager), som är lam efter en ridolycka. Hennes vänskap med Anton gör henne på bättre humör, så baronen uppmuntrar Anton att regelbundet komma dit för middagar. Och han gör det så gärna, för han har blivit intresserad av Ediths kusin Anna (Rosalinde Mynster).

I bakgrunden hotar första världskriget. Där finns en läkare (en suverän David Dencik) som söker botemedel mot Ediths oförmåga att gå, trots att han nog egentligen inte tror det finns någon lösning. Så småningom blir Edith förälskad i Anton. Som kanske inte uppmuntrar känslorna, men heller inte särskilt tydligt avvisar henne. Han fastnar i en cirkel av lögner, som blir allt svårare att ta sig ur…

Det är den här typen av filmer som Bille August är som gjord för att berätta.

Han är bra på att destillera en romans kärna. På att locka fram det bästa ur skådespelarna. På att blåsa liv i historier som utspelas förr i tiden. ”Kyssen” är mycket sevärd.

Bille August.