Deras sluga toner har invaderat varje dagis

De skyldiga.

Det är en härlig lördag i september. Solen skiner in genom köksfönstret. Vi ska precis äta frukost då min min treåring får mig att sätta kaffet i halsen.

Mysia Englund.

– Vill du ha lite mjölk, undrar jag.

– K’mån babi lesko pati.

– Vad sa du?

– K’mån babi lesko pati.

– Vad menar du..?

– K’mån babi lesko pati.
 

Då slår det mig. Mitt barn sjunger på ”Barbie girl”. Ja, ”Barbie girl” med Aqua.

Den har på smugit sig in i min dotters hjärna, ut genom hennes mun, och PANG så landade den på köksbordet.

K’mån babi lesko pati, fortsätter hon som en besatt.
 

Var i helvete har min lilla oskyldiga dotter hört Aquas låt från 1997? Var?

Jag ringer runt och försöker spåra, hitta den skyldige. Alla potentiella musikbovar får ett samtal. Men varken mormor, farfar eller moster är skyldiga till brottet. Däremot berättar min syster, som själv har en sexåring, att ALLA barn sjunger på ”Barbie girl”. Singeln blev inte bara en hit. Låten spred sig som pesten till alla världens dagis, där den dagligen taktfast mässas fram som en sektliknande bön.
 

Några timmar efter frukost står jag och diskar, då plötsligt: Come on, Barbie! Let’s go party! Ah, ah, ah, yeah!

Men den här gången är det jag som sjunger. Melodin har jobbat vidare under förmiddagen, kämpat sig långsamt in i min hjärna och ut genom min mun: Life is plastic. It’s fantastic!
 

I år gjorde Aqua comeback. De har precis släppt nya albumet ”Megalomania” (storhetsvansinne). Man kan höra på de nya låtarna att vi har mognat, säger den dansk/norska gruppen till Ekstrabladet.

I den nysläppta videon till singeln ”Playmate to Jesus”, är Lene Nystrøm utklädd till Lady Gaga med tejpade bröstvårtor och René Dif rapsjunger fortfarande. ”Let’s go into space... I pray for universal love”, sjunger de. Om det är mer moget än ”You can brush my hair, undress me everywhere”, vet jag inte. Men det kommer nog inte att bli en hit.
 

Det kan verka enkelt men Aqua lyckades knäcka tuggummipop-koden med ”Barbie girl”. Vi ser misslyckade försök årligen i Melodifestivalen. Och visst, vissa lyckas. ”Manboy” är också en het dagislåt. Men om den har ”Barbie girls” slugt utstuderade toner återstår att se. För det har gått 14 år. Minst 20 procent av alla barn födda mellan år 2005 och 2010 sjunger på Barbie girl just nu.
 

”Barbie girl” var ingen hit. Det är en superhit.