Kungahusets pilot avstängd

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-22

Piloten flög medlemmar ur regeringen och kungahuset.

Men han misskötte sitt jobb.

Under en period flög mannen utan glasögon trots synfel, och han undvek sina läkarkontroller under tio års tid.

Nu har försvarsledningen tagit piloten ur tjänst.

– Det är helt oacceptabelt att flyga utan att ha gjort de här kontrollerna. Personligen är jag väldigt besviken på att det har blivit så här, säger Per Danielson, flygchef i Försvarsmakten till Aftonbladet.

Piloten har tjänstgjort på Försvarsmaktens transport- och specialflygenhet och flugit det så kallade regeringsplanet som ofta transporterar medlemmar ur kungahuset, regeringen och försvarsledningen. Mannen har totalt 3 918 flygtimmar, varav cirka 300 det senaste året, enligt TT.

Struntade i glasögon

Men under tio års tid undvek piloten obligatoriska läkar- och tandläkarkontroller. Han har även struntat i att använda glasögon trots att de är ett krav för att han ska få flyga.

Hur illa var pilotens synfel?

– Det vet jag inte och det vill jag inte spekulera i, säger Per Danielsson.

Historien rullades upp efter en incident i februari i år då piloten flög hem handelsminister Ewa Björling från Saudiarabien i regeringsplanet. Rökutvekling i karbinen gjorde att piloten förberedde en nödlandning. Men personalen upptäckte att röken kom från en DVD-spelare. De drog ur sladden och nödlandningen kunde avbrytas.

Försvarsmakten tillsatte en utredning och pilotens försummelser blev kända.

"Inte luftvärdig"

– Han var inte luftvärdig, inte behörig att flyga. Nu kommer den här piloten kommer aldrig mer att sitta i något av Försvarsmaktens flygplan, säger Per Danielson.

Enligt Per Danielsson är det inte klarlagt i vilka ministrar och medlemmar i kungahuset som mannen har flugit, utöver Ewa Björling, och i vilken omfattning.

– Nej, men han har ingått i den grupp som gör de här flygningarna, säger han.

Det är Försvarsmaktens kontrollsystem som har brustit och möjliggjort att mannen har kunnat fortsätta flyga, enligt Danielsson.

– Vi förtydligade vårt regelverk för ett antal år sedan. Ändå är det svårt att skydda sig mot människor som medvetet vill bryta mot reglerna, säger han.

Nya motåtgärder

Han uppger att alla andra piloter i enheten kontrollerats och visat sig vara prickfria. Chefen för Skaraborgs flygflottilj F 7, som transport- och specialflygenheten sorterar under, får nu avgöra om den aktuella piloten ska anmälas till Försvarsmaktens personalansvarsnämnd.

Att piloten under så lång tid kunnat fortsätta flyga landets högsta potentater berodde på brister i ledningen av flygtjänsten och oklara ansvarsförhållanden, uppger Danielson. En rad nya säkerhets-, styrning-, kontroll- och uppföljningsåtgärder har dock satts in för att se till att inget liknande inträffar igen.

– Det blir ett helt batteri av åtgärder, säger Danielson.

Anders Munck
TT

Följ ämnen i artikeln