Bell gör musik när terapi är för dyrt

Sofia Sundström/TT

Publicerad 2022-07-04

Tiktok-fenomenet Bell gör musik för att bearbeta jobbiga händelser. Nu spås hennes ”Missförstått” bli en av sommarens stora hits.

– Jag brukar skoja om att det är så dyrt att gå till en psykolog, så att jag blev artist i stället, säger stjärnskottet.

Sedan Bell Mothander startade sitt Tiktok-konto mot slutet av förra året har det gått stadigt uppåt. Riktigt snabbt när hon släppte singeln ”Missförstått” den 17 juni, som snabbt klättrade till förstaplatsen på Spotifys Topp 50-lista i Sverige.

Innan dess hade ett utdrag från den poppiga hiphop-låten cirkulerat på Tiktok, och uppmärksammats av bland andra Bianca Ingrosso och Johanna Nordström.

– När jag blev etta kändes det typ ingenting, för det var så konstigt och overkligt. Jag gjorde en Tiktok med Greekazo, sedan gick jag och tog en drink, berättar Bell.

Relationer och ångest

22-åringen från Stockholmsförorten Hässelby visar ofta upp ett kaxigt självförtroende i sina låttexter. I ”Missförstått” återfinns raderna: ”Bell du är еn stjärna, jag sa 'Nej, jag är en gud!'. Jag är Noah, jag är arken, dе är alla mina djur.” Samtidigt slänger hon sig ofta med ett, kanske ironiskt, självhat. Hennes sociala medier-konton är exempelvis döpta till ”Alla hatar Bell”.

– Det kommer från att jag har mått dåligt ofta, jag blev mobbad i skolan och hackad på för att jag håller på med musik och för att jag har tyckt att jag är bra på det. Jag pratar mycket om relationer och ångestproblematik i mina låtar, säger hon

Inspireras av Eilish

På senare tid har flera artister kritiserat att skivbolagen pressar dem till att vara aktiva på Tiktok, bland andra Florence Welch och Halsey. Bell menar att det är tvärtom för henne – det är hon som tvingar sitt skivbolag att hålla koll på den kinesiska appen.

För 22-åringen var det tidigt viktigt att själv bygga upp ett starkt personligt varumärke på sociala medier.

– Det är det som allt handlar om, sedan beror det på vilken typ av artist man är. Min målgrupp finns på Tiktok, därför är Tiktok viktigt för mig, säger hon.

Bland inspirationskällorna, både när det kommer till musiken och den så kallade brandingen, finns världsstjärnorna Lil Nas X, Olivia Rodrigo och Billie Eilish. De två förstnämnda fick ett rejält uppsving just tack vare Tiktok.

Bell berättar att hon alltid försöker att ”vara sitt varumärke”, men att artistpersonan skiljer sig lite från det verkliga jaget.

– Den är en lite kaxigare version av mig. Artisten Bell är den jag skulle vilja vara hela tiden, men jag har bara sociala batterier till att vara henne ibland.

Till hösten väntar nya låtar, men om det blir en ep eller ett album är inte klart än.

– Nu ska jag försöka låta så ödmjuk jag kan, men planen är att bli en av de största i Sverige. När jag har gjort det vet jag inte, då hittar jag på någonting annat, säger hon.