Det lär bli allt svårare att trumma ihop ett startfält som duger

Jan-Olov Andersson om ”Så mycket bättre” avsnitt 8 ● Topp 10 bästa tolkningarna den här säsongen

Dags att summera den 14:e säsongen av TV4:s ”Så mycket bättre”:

Bästa tolkningarna stod Staffan Hellstrand och Mapei för. Pär Wiksten var den som satte fart på alltihop och var bra, samtidigt.

Största hitsen har Peg Parnevik och Ellen Krauss fått.

Tittarsiffrorna är inte längre på den nivå de var de första åren. Inte programkonceptet i sig heller. Då var det artister – Plura, Laleh, Lena Philipsson, Magnus Uggla, Bo Sundström, Tomas Ledin med flera – som hade sånger att tolka så det räckte och blev över.

Från 2019 har man börjat blanda rutinerade artister med relativa nykomlingar. En del tidigare medverkande har återvänt. Alla behöver inte tolka alla. Bara ett fåtal värdar – i år Ellen Krauss, Mapei och Peg Parnevik – från början till slut.

Mapei.

Här är min topp tio-lista på årets bästa tolkningar:

1. Staffan Hellstrand: ”Hög av dig”. 2. Staffan Hellstrand: ”Försvinn”. 3. Mapei: ”Vi forever”. 4. Staffan Hellstrand: ”Hög av dig”. 5. Mapei: ”Don’t say hello”. 6. Marit Bergman: ”Mitt hemland”. 7. Omar Rudberg: ”Om du inte fanns”. 8. Pär Wiksten: ”Vi lever tills vi dör”. 9. Omar Rudberg: ”Höj ett glas” (Fanfar)”. 10. Pär Wiksten: ”Aldrig ensam”.

Den som läser listan förstår säkert att jag är ett stort Hellstrand-fan sedan länge. Mapei är intressantare. Har aldrig lyssnat så mycket på hennes musik, inte riktigt min genre, helt enkelt. Men hennes röst är fantastisk. Och hon har skickligt förvandlat allt från Janne ”Lucas” Persson-schlagern ”Växeln hallå” till Wannadies indiepopsuperhit ”You and me song” till något högst personligt, genom att byta språk och skriva smarta texter.

Pär Wiksten har gjort Wannadies-liknande popslammer av det mesta, ofta väldigt bra. Han har dessutom varit den kanske största sociala tillgången med sina galna historier (hur Wannadies nobbade att vara förband till David Bowie på en turné), sitt fräcka språk, med mycket svordomar, och sina starka känslor, som alltid slutat med gråt. Synd att det aldrig filmades något från efterfesterna på hans balkong. Den plats som Ellen Krauss döpte till ”slukhålet”.

Ellen Krauss.

Här är fem-i-topp-listan på de största hitsen (baserad på Spotify-strömningar fram till i fredags eftermiddag):

1. Peg Parnevik: ”Bättre nu (The wedding)” cirka 5 711 000. 2. Ellen Krauss: ”Inatt (Inget stoppar oss nu)” cirka 4 378 000. 3. Mapei: ”Minns ikväll” cirka 1 360 000. 4. Peg Parnevik: ”Stockholm” cirka 1 002 000. 5. Ellen Krauss: ”Swim” cirka 787 000.

En sak är säker:

Vi som tidigare trodde att Peg Parnevik mest var en före detta realitystjärna och som knappt hade hört talas om Ellen Krauss har fått ändra uppfattning. Två begåvade unga tjejer med skinn på näsan. Att Ellen skulle få ett brett genombrott med en dansbandslåt ur en Colin Nutley-film… det hade hon nog inte själv ens kunnat ana.

Det bör ju också påpekas att så gott som alla låtar på topplistan är från de första programmen. De låtarna har strömmats under mycket längre tid.

Idde Schultz.

Programmets framtid?

Vi som inte gillar underhållningsprogram där folk leker, tramsar och ”har sig”, ser mycket hellre ”Så mycket bättre”. Och jag tycker man skickligt presenterar alla artisterna genom filmklipp med bandmedlemmar, partners, föräldrar, gamla musiklärare med flera, Kaj Kindvall och Fredrik Strage.

Men på sikt, när giganter som Per Gessle, Thåström, ABBA-medlemmar, Ulf Lundell, eller Lars Winnerbäck (tänk de båda i samma program!) inte vill vara med, lär det bli allt svårare att trumma ihop ett startfält som duger.

Pär Wiksten.

Så många Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus får veckans låttolkningar

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

”Fiskarna i havet”, Pär Wiksten

Staffan Hellstrands allra största hit, som han gav bort till Idde Schultz. Och som har spelats in utomlands av många artister. Pär gör som vanligt Wannadies-pop av nästan allt han tolkar. Fast kanske inte fullt så energiskt som jag hade väntat mig.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

”Kriminellt att va jag”, Mapei

Ellen Krauss ”Criminal to love” är en lågmäld olycklig kärlekshistoria. Mapei har gjort om den till en starkare låt, om knark, brott, gängkrig och annat elände i dagens Sverige. Ett slags anthem om dagens förorts-Sverige.

Staffan Hellstrand.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

”Det är vår tid nu”, Staffan Hellstrand

Marit Bergmans ”This is the year” försvenskad från popindie till en vacker ballad, om hur Staffan träffade sin fru. Piano, fiol, känslig sång. Fast Staffan är ännu bättre i lite högre tempo.

Marit Bergman.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

”Håll dig lugn”, Marit Bergman

Mapeis ”Keep it cool” handlar i Marits version om föräldraskap. Hur man måste orka med att vara mamma och barnens superhjälte. Sympatisk text, lite högre tempo och Marit sjunger bättre än någonsin.

Ellen Krauss.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Ellen Krauss: ”Better luck”

Peg Parneviks ”Loafers” med ny engelsk text och en mer uptempo-version. Kul att höra att Ellen fungerar även i den stilen. Kan bli ännu en hit för henne.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Peg Parnevik: ”Hit”

Wannadies-låten ”Hit” där Peg kompas av – Wannadies (minus Pär, då) som dök upp som en överraskning i programmet. Originalet är slamrig punk, Pegs version är mer slamrig rock. Bra, men hennes sångstil går nog bättre ihop med hennes mer traditionellt moderna poplåtar.