– Priserna är horribla

Publicerad 2011-07-09

Ståupp-veteranerna går till angrepp mot de stora bokningsbolagen

De kostar skjortan.

Nu går flera ståuppkomiker till attack mot de höga priserna – och pekar ut bokningsbolagen som den stora boven.

– Det blir pinsamt, säger Anna-Lena Brundin.

KRITISKA  Adde Malmberg, Lennie Norman och Anna-Lena Brundin är alla kritiska till påslaget hos bokningsbolagen.

Nöjesbladet kunde i går avslöja prislistan för alla de stora ståupp-komikerna.

Företag som bokar Henrik Schyffert, Johan Glans eller Johan Rheborg får hosta upp över 60 000 kronor för ett 45 minuter långt gig.

Nu attackerar flera ståuppkomiker de höga priserna och pekar ut bokningsbolagen som den stora orsaken.

– Priserna är horribla. Jag har varit med om ett tillfälle då de slagit på 100 procent. Det bolaget jobbar jag inte med längre och jag tror inte de finns kvar heller, säger Lennie Norman, 62.

”Blir pinsamt”

Anna-Lena Brundin, 52, har varit med om samma sak.

– När vissa vill boka en komiker så gör de det i tre led. Plötsligt kan det kosta 100 procent mer. Det blir pinsamt när man får reda på att en kund tror att man är så dyr, säger hon.

Adde Malmberg, 55, håller med:

– Det för många mellanhänder helt enkelt. En dålig effekt som gör att folk tycker det är för dyrt med standup, säger han.

Nöjesbladet har varit i kontakt med en bokare som bekräftar hur det fungerar.

– Om det är ett eventbolag, som tar hjälp av oss, och sen kanske det handlar om någon som ligger på ett annat bolag så då tar vi kontakt med det bolaget, säger personen.

Hur mycket läggs det på? Kan priserna bli det dubbla?

– Det är möjligt att vissa lägger på så mycket, säger personen.

”Olycklig situation”

Adde Malmberg är dessutom negativ till att komikerna ligger på olika agenturer.

– När bolaget är både agent och producent får du en väldigt olycklig situation. Det blir rundgång och du håller dig bara till dina kompisar, säger han.

Hasse Brontén, komiker och styrelseordförande, i Roa produktion, ser inga problem i att komikerna blivit mer organiserade – och att komiker rekommenderar komiker man känner ser han som naturligt.

– Så fungerar det ju i alla branscher. Man vill ju rekommendera någon man kan gå i god för. Precis som det varit naturligt för musiker och skådespelare att ha agenter som tar hand om praktiska saker, så tar Roa produktion hand om vissa komikers praktikaliteter, som till exempel kontrakt och resebokningar. Men det ligger inte i någons intresse att priserna ska bli för höga, säger han.

ANNONS