Kan diskas för skorna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-04

SVT ställer ultimatum på Anna Bergendahl i finalen: Hon har ett val

ÖREBRO. Anna Bergendahls skokupp hindras av SVT.

Bär sångerskan skomärket i finalen diskas hon.

– Det finns ett val, ­antingen gör man låten ­eller så har man på sig sina ­favoritgympadojor, säger Thomas Hall, ­projektledare på SVT.

Reklamkuppen beräknades vara värd mellan 3,5 och 4,5 miljoner kronor för skomärket, enligt mediebyrån Carat. Men någon mer exponering på bästa sändningstid inför miljoner tv-tittare blir det inte.

Bär Anna Bergendahl, 18, skomärket i finalen i Globen diskas hon.

Fick flera par

Det var efter Anna Bergendahls vinst i delfinalen i Malmö som Nöjesbladet avslöjade reklamkuppen. Inför tävlingen fick sångerskan flera par gympaskor av ett företag. Under del­finalen lyste de hallonröda skorna klart i kontrast mot Anna Bergendahls svarta strumpbyxor och vita klänning. Något som kan bryta mot radio och tv­lagens regler om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen.

– Jag tycker inte att vi missade det. Vårt ansvar är att se till att det ­inte finns några varumärken i bild och det gjorde det inte heller, säger Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen.

Vad händer om Anna Bergendahl skulle ha skorna på sig i finalen i Globen?

– Det är en onödig diskussion, det kommer hon inte att ha, säger Thomas Hall.

Stoppar ni henne från att tävla om hon har skorna på sig?

– Precis, säger han.

”Kan ha skorna ändå”

Jacob Rosander, försäljningschef på skomärket Converse, menar att tv-tiden betytt mycket för företaget. Men han menar att SVT inte kan stoppa Anna från att bära skorna i finalen.

– Anna kan nog ha skorna ­ändå i finalen, det är ju beroende på om man ­visar loggan i tv eller inte. Jag tycker att det är synd om artisterna som vill ha våra skor inte kan ha på sig dem, säger han.

Nöjesbladet har förgäves sökt Anna Bergendahls presskontakt för en kommentar.

Aftonbladets
bloggar

Följ ämnen i artikeln