Tv-skräcken är inne i en rejäl guldålder

Läs Karolina Fjellborgs krönika

Det ser riktigt mörkt ut för tv-dramatiken.

Och jag gillar det.

Alla är väl överens om att tv inte längre är långfilmens korkade, småfula lillebror.

Men huruvida vi befinner oss i en så kallad guldålder för tv-dramatiken eller inte, råder det delade meningar om.

Vissa menar att tv-serierna aldrig har varit bättre, medan andra hävdar att den ärofyllda era som inleddes med Tony Sopranos första panikattack är över sedan länge.

Och nu bara kan spåras i ett fåtal exceptionella ­undantag – som ”Mad men” och ”Breaking bad”.

Vad de lärde däremot knappast kan tvista om, är att det finns åtminstone en gren inom tv-dramat som upplever en synnerligen färgstark period.

Även om den färgen kanske snarare är kolsvart än gyllene.

Och ja, jag talar förstås om skräckgenren.
 

För efter att både magstarka kabelserier och mer konventionella, men smygbestialiska, kriminaldramer à la ”Criminal minds” under många års tid har pressat fram gränserna för hur mycket våld och blod publiken tål, har nu den ­regelrätta skräcken satt sig till rätta i tv-soffan.

Det började förstås redan hösten 2010, då zombiefrossan ”The walking dead” slog ner som en bomb och visade att skräck visst funkar i tv – om den är välgjord. Och sedan följdes av utsökta, kinky ”American horror story”.

Men det är först 2013 som det stora mörkret har rullat in på allvar över rutan.

Förutom redan nämnda serier (som båda visas i TV11) kan vi numera se en fanatisk mördarsekt i ”The following” (TV4), en kannibalistisk rättspsykiatriker i ”Hannibal” (Kanal 5), samt (från och med i dag) varulvsskräck i ultravåldsregissören Eli Roths tappning i ”Hemlock Grove” (Netflix).

Och till sommaren kommer A&E:s omtalade ”Psycho”-prequel ”Bates motel” till SVT.
 

Och den ondskefulla vågen lär skölja över oss ett tag till.

Gamla litterära monster som Dracula och Frankenstein dammas till exempel just nu av för att presenteras på nytt, det planeras serievarianter av både ”Scream” och ”Sleepy Hollow” – och senaste nytt är att Jamie Foxx ska göra en skräckantologi i gammal ”The twilight zone”-anda för Syfy.

Och även om inte allt blir bra (ett par skräckprojekt har redan sjunkit), råder det ingen tvekan om en sak:

Tv-skräcken är inne i en rejäl guldålder.

Karrometern

Stekhett

Av alla serier jag ser fram emot just nu ligger återuppståndna ”Arrested development” i topp. 26 maj smäller det.

Ljummet

Jag var så pepp på ”Hemlock Grove”. Men Netflix har inte tillhandahållit något recensionsmaterial. Och det är inte ett bra tecken.

Iskallt

Realitygenren är i skriande behov av nästa stora grej. För allt vi ser är ju varianter på saker vi redan har sett. Som ”Kärlek över Atlanten” – som väl egentligen bara är en hybrid av ”Bonde söker fru”/ ”Ensam mamma söker” och ”Allt för Sverige”?

ANNONS

Följ ämnen i artikeln