It-väskan just nu: Mansur Gavriel

Uppdaterad 2014-08-29 | Publicerad 2014-08-22

Mansur Gavriels bucketbag är väskan alla fashionistor trånar efter just nu.

Trendväskan har till och med fått en Mansur Gavriel-emoji.

Louis Vuitton var först ut med den klassiska bucket-väskan. År 1932 tog designern fram bucket-modellen till ett champagneföretag där tanken bakom den smarta lösningen med flat botten och dragskosnörning skulle rymma fem flaskor. Fyra upprätta champagner och en femte med korken upp och ner. Den funktionella designen håller i sig än idag och en av stundens mest hypade väskor är just en bucketbag från Mansur Gavriel.

Märket grundades av Floriana Gavriel och Rachel Mansur efter de träffats på en XX-konsert 2010. Visionen var att skapa något klassiskt, prisvärt och samtidigt hålla god materialkvalité. En väska med så hög kvalitet som möjligt till ett så överkomligt pris som möjligt.

Mansur Gavriels bucketväska har lett till en stor hype och långa väntelistor, men samtidigt är den på många vis en anti-it-väska. I motsats till trenden att bära en it-väska som dominerade tidigt på 00-talet, där det gärna skulle synas vilket märke man bar på armen, har denna väska inga stora loggor eller tryck. Endast en liten skrift med märkets namn i guld hittas längst ned på ena sidan. Nästan omärkbart, men för dem som vet är det en tydlig kvalitetsstämpel. Hypen har även resulterat till att väskan har sin helt egna emoji som kan laddas ned från Harper’s Bazaars emoji store genom iTunes. 

Följ ämnen i artikeln