Branschen har inte hängt med

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-23

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Könsfördelningen blir extra ojämn uppe i de etablerade leden.

Om bara några få av våra sällsynta kvinnliga profiler tar sommarsemester får testosteronet fortsätta att blomma ganska ostört.

Men det är knappast en nyhet att popmusik är mer xy än xx. Det är en konservativ sanning i en bransch som de senaste åren förändrats och utvecklats med ljudets hastighet.

Den viktigaste förändringen är att det säljs för lite skivor – och att den digitala försäljningen av låtar och skivor ännu inte har blivit så stark att den kan kallas för kassako.

Konserter och turnéer har därför blivit ännu viktigare för artisterna. Det är där pengarna finns.

Allt pekar därför mot att konsert- och festivalutbudet växer i takt med att skivförsäljningen sjunker.

Livemusikens konjunkturkurva ser i alla fall stabil ut på papperet. Titta bara på mängden turnéer, festivaler, gatufester och stadiumkonserter här intill.

Frågan är bara om publiken räcker till. Att anordna festivaler och turnéer med framförallt stora artister lär inte heller bli billigare i framtiden om intäkterna från skivförsäljningen fortsätter att krympa.

Det viskas redan om att gagerna – artisternas lön per spelning – ökar dramatiskt. En utveckling som givetvis påverkar arrangörernas ekonomier.

Publiken kan som vanligt se framemot en sommar som nästan svämmar över av livemusik.

Det känns som att vi kan titta på minst en konsert bakom varje buske.

Och för vissa arrangörer och artister kan livesäsongen mellan maj och september bli en mardröm.

Markus Larsson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln