DU är mäktigast i Modesverige!

Publicerad 2013-05-17

Det är inga kändisar, superstylister och modeprofiler som i år är Sveriges mäktigast inom herrmode – det är DU som läser detta, som är det enligt King Magazines lista!

Pamela Bellafesta Modechef Sofis mode hamnade som nummer 53 på Kings lista över de mäktigaste inom herrmode i Sverige.

För sjunde året utser nu King Magazine de 100 största makthavarna inom svenskt herrmode. Och i år är det just du som ligger på första plats. Anledningen? I dag lyssnar modeskaparna på dig och inte tvärt om. Detta tack vare ditt Instagramkonto, dina Facebookbilder, ditt Twitteralias, din Tumblr, din Lookbook, din Vine, dina kamerafilter och – framför allt – din goda smak.

– Årets vinnare känns självklar för oss på redaktionen, säger Per Nilsson, chefredaktör King Magazine, och fortsätter:

– För bara några år sedan var världen pyramidformad, nu är den platt. Tack vare sociala medier kan i dag vem som helst inspirera och låta sig inspireras av andra. I dag är du den moderna tidens stylist, redaktör, fotograf, modell och inspirationskälla. Dagligen påverkas vi av hur andra klär sig och presenterar sig själva digitalt. Under varje dygn publiceras 40 miljoner bilder på Instagram, som genererar 8 500 likes i sekunden, säger Per Nilsson i ett pressmeddelande.

Sofis modes chef på listan

Och en av dem som ännu en gång lyckats placera sig på listan är vår egen modechef Pamela Bellafesta. Pamela hamnade på plats 53 med följande motivering:

Med trogna uppdragsgivare som Eton, NK och TV4, samt ytterst stilfulla insatser i tidningar som Café och Icon, går det knappast någon nöd på herrmodets svar på Cristina Fernández de Kirchner. Pengarna investerar denna halvargentinska i obscena mängder bife de chorizo, chimichurri och dulce de leche. Kättjefulla gauchos kan dock gräva ner planerna på att erövra såväl vackra som erkänt levnadsglada Bellafesta. Hon lever i dag lyckligt med pojkvän och tolv katter i Söderförorten Pungpinan."

Hur känns det att ännu en gång hamna på denna lista?

– Det känns såklart oerhört kul och uppmuntrande, någonstans är det ett bevis på att allt hårt slit man lägger ner på sitt jobb ger resultat.

Hur blir man mäktigast i modesverige?

– Jag tycker King visar det genom deras val av förstaplaceringen. Det är folket som är mäktigast – du och jag.

I motiveringen står det att du har 12 katter. Stämmer det verkligen?

– Nja det kan vara en liten överdrift. I nuläget är det två, men man vet aldrig hur framtiden ser ut – kanske har jag tjugo katter och ligger etta på listan nästa år.på

Den fullständiga motiveringen

Året är 2013, och du är mäktigast i mode-Sverige. Med ditt Instagramkonto, dina Facebookbilder, ditt Twitteralias, din Tumblr, din Lookbook, din Vine, dina kamerafilter och framför allt din goda smak har du lagt riket för dina fötter. En gång lyssnade du på modeskaparna, i dag lyssnar de på dig. Du är den moderna tidens stylist, redaktör, fotograf, modell och inspirationskälla. Vi vill vara de första att torka en rörd tår ut ögonvrån och stolt trycka din hand med ett rungande grattis.

Till för bara några år sedan var världen pyramidformad. I dag är den platt. Den kommunikation människor emellan som blivit följden av sociala medier har skavt ner samhällets en gång så vertikala strukturer. Anno 2011 möjliggjorde fenomenet en renässans för det fria ordet i Nordafrika och på Arabiska halvön. Exakt samma sak har hänt på våra breddgrader, om än inom ett område som jämförelsevis kan tyckas mindre relevant ur ett rent humanistiskt perspektiv, men heller inte helt bagatellartat:

Informationssamhället har i grunden förändrat det sätt på vilket mode och trender uppstår och utvecklas. En gång i tiden var dina möjligheter att påverka högst begränsade. Modet strömmade enkelriktat ner till dig från modeskapares godtycke via stortavlor och reklam. Du utlämnades åt bootcut-jeans och skäggknapp under den era då dessa utgjorde det dominanta paradigmet, och när butikerna enbart tillhandahöll stuprörsjeans var det bara att börja tänka på dieten. För att vidga dina horisonter var du tvungen att rent fysiskt förflytta dig till platser där de estetiska idealen var mer förenliga med dina egna: Spargrisen växte sig fet inför en flygbiljett till New York, Paris, London, Tokyo.

Inte heller vi magasinsarbetare hade det lätt: Vi tvingades väga varje utvalt plagg på guldvåg för att hitta balansen mellan det begärliga och det som faktiskt gick att köpa även i inhemska småstäder. De svåra åren är förbi: Med nätbutiker som månad för månad tycks ta stormsteg både i kvalitet, utbud, antal och användarvänlighet har gränserna suddats ut. Världen är ditt ostron. Och som du slagit mynt av situationen: Det är en fröjd att se dig i dessa dagar.

I början av innevarande år fanns det 90 miljoner aktiva Instagramkonton. Under varje givet dygn publicerades 40 miljoner bilder, vilka genererade 8 500 likes i sekunden. Du inspirerar andra, och andra inspirerar dig. Till dem som observerar dina kreativa uttryck med stort intresse räknas även skaparna av morgondagens mode: En gång i tiden led designervärlden av kreativ inavel, i dag räcker en hemtagen bild på din farfars gamla flygarjacka eller mormors mamelucker som gnista för en ny trend, och som för att sluta cirkeln väljer de  etablerade modehusen i allt högre utsträckning att driva sina kampanjer i samma forum som du.

Du har makten i fickan, ett klick bort. Det som en gång var en modemässig hegemoni har förbytts till den goda smakens folkstyre. Det är så vi ser på saken. Det står dig naturligtvis helt fritt att göra en egen lista och publicera den på nätet.

Följ Sofis mode på:

Instagram: @sofismode

Twitter: @sofis_mode

Facebook: Aftonbladet.Sofismode

ANNONS

Följ ämnen i artikeln