Exklusiva konserter gror i pandemins spår

Oskar Carlsson/TT

Publicerad 2020-06-20

När folksamlingar begränsas hittar artister och arrangörer exklusiva publiklösningar.

Biljetterna säljs dyrt, eller till högstbjudande på Tradera.

Stora festivaler ställer in och arenakonserterna uteblir. Musikbranschen letar nya sätt att nå livepubliken i pandemitider och en väg som har stakats ut är den exklusiva.

Carola gör exempelvis ett tiotal spelningar på Steninge slott i sommar, där publikmängden är begränsad till 50 personer.

Ett annat sätt är att låta besökarna själva sätta prislappen. Till Albin Lee Meldaus konsert på Kackelstugan på Öland den 28 juni säljer bokningsbolaget FKP Scorpio var och en av de 40 biljetterna till högstbjudande på Tradera. Förlorar man budgivningen går det även att köpa en direktsändning av spelningen.

Festival på hemlig ort

Än mer exklusiv är festivalen Woodland, som i början av juli arrangeras på en hemlig ö i Stockholms skärgård. 40 besökare köper då en dygnsupplevelse, där bröderna Gustaf och Viktor Norén (Mando Diao, Sugarplum Fairy) står för musiken.

– Hela tanken är att det ska vara en 24-timmars reinkarnation och att man kommer tillbaka med öppna sinnen. Man ska kunna få känslan av en semesterresa på ett dygn liksom, säger Erik Ohlsson på artistbyrån Jubel, som tillsammans med kollegan Annie Mellström arrangerar festivalen.

Festivalen pågår i fem dygn, med 40 nya besökare varje dygn – och enligt Erik Ohlsson fanns idén till festivalen redan före pandemin.

– Vi skulle ha kört nu i sommar fast på ett annat ställe, men vi pausade. Sedan när det blev begränsningar var det naturligt, nu är världen så här och då behövs det här mer än någonsin, säger han.

"Kan bli en grej"

Enligt musikjournalisten Stefan Wermelin saknas det inte exempel på exklusiva evenemang i musikhistorien.

– Men inom populärmusiken på senare år så vette sjutton om det är så jättevanligt, jag kan inte komma på något på rak arm, säger han.

Dyra konserter för ett fåtal tycker han dock är lite fånigt. Samtidigt menar han att det är naturligt att livemusik blir exklusiv i tider som denna, men att det då också innebär en snävare målgrupp.

– Antingen är det då de som är oerhört intresserade och bara måste, eller de som har mycket pengar och ska visa att jag var minsann där, säger Stefan Wermelin.

TT: Tror du att det här är något som kommer att fortsätta även efter pandemin?

– Det kan bli en grej att man tänker att "nu ska vi göra en specialspelning". Det är inte alls omöjligt att man hittar en ny trend här, säger han.