Årets modeord: Ekolyxury

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-09

Camilla Norrback firar tio år med egna märket

I år firar Camilla Norrback tio år som modedesigner. Hennes första vår- och sommarkollektion under egna märket Camilla Norrback kom 1999. I dag är hennes Ecoluxury-kläder vida uppmärksammade och uppskattade.

qvist

Vad är du mest nöjd med när du ser tillbaka på dina tio år i modebranschen?

– Jag vill inte säga att jag är mest nöjd med den eller den kollektionen, utan det jag är absolut mest nöjd med är att jag har kommit så långt trots att jag började med så lite. Jag är väldigt stolt över att jag har lyckats med ett startkapital på bara 15 000.

Kom på Ekoluxury

– Sedan är jag jättenöjd med min slogan, Ecoluxury, som jag kom på 2005. I och med det boomade verkligen märket Camilla Norrback, det gav jättemycket uppmärksamhet världen över och blev en kommersiell succé.

– Den senaste kollektionen för höst/vinter 2009 är jag också väldigt stolt över. Den är så jag! Jag känner att jag har hittat formen, att jag ständigt utvecklas samtidigt som jag håller måttet, säger Camilla.

Något du ångrar då?

– Jag är fruktansvärt envis och målmedveten, vilket är en bra grej, men så här i efterhand kan jag tänka att jag borde ha gjort det enklare för mig själv och startat med investerare från början. Det har varit en tuff, lång väg och om jag skulle startat i dag hade jag inte börjat ensam med två tomma händer. Det finns en romantiserad bild kring designers, som med rockstjärnor ungefär, men det är väldigt slitigt.

Hur kom det sig att du började med ekologisk produktion?

– Jag växte upp i en liten stad och min pappa var lantbrukslärare så jag har alltid haft insyn i miljöfrågor. Sedan är det mycket ”Camilla” att ha åsikter och tankar om saker och ting, jag är väldigt politisk av mig. Men det ekologiska intresset har ingenting med mitt klädskapande att göra. Det handlar snarare om att jag driver ett företag och är för hållbar utveckling.

Har det varit svårt att jobba med ekologiskt mode?

– Ja, jättesvårt så klart. När jag började använda ekologiska tyger 2002 fanns det så lite material att tillgå, men nu har det kommit väldigt mycket nytt. Nu kan man omvandla gamla pet-flaskor till kläder, det handlar inte om beige timotej längre. Men egentligen pratar vi aldrig om ekologiskt mode. Vi gör mode, punkt slut.

Men vad gör att du lyckas sälja ekologiskt producerade kläder och inte andra?

– Det viktigaste är att kläderna är snygga, jag vill inte att någon ska köpa dem av andra orsaker än det. Ögat är ju det första som sållar, det går till på samma sätt som på krogen. Jag tror att det gäller att känna till den mekanismen, att veta hur man attraherar ögat.

Camillas 5 bästa tips. Så blir du en bättre eko-shoppare:

Handla Camilla Norrback till exempel. Det finns flera andra svenska designers som också har miljötänk, Dem Collective är ett av dem.

Titta på var kläderna är gjorda och handla närproducerat. Är de tillverkade i Estland, Lettland eller till och med Sverige är det jättebra.

Kolla second hand.

Köp plagg som du verkligen tycker om och kommer att använda mycket.

Fråga expediten om hur plagget är tillverkat och så vidare. Vi som konsumenter kan påverka genom att vara lite krångliga. Tillsammans kan vi starta ett gigantiskt maskineri och till slut få en industri som är schysst.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln