TV4 sumpade Robins vassa vinnarvapen

Det var fler än juryn som fällde Robin.

TV4 gav Amanda segern.

Helena Trus.

Jag led med Robin i går.

Jag såg det på hans tomma blick och uppgivna uttryck att han ­tidigt gav upp.

Är det någonting Robin kan så är det att sjunga vackert och rent. Utan det är han rökt.

Under finalkvällen pendlade han mellan att vara övertänd, hoppfull och blek. Han nådde inte ända fram.

Han glömde texten, sjöng surt, tappade energi.

Det var mycket som talade emot Robin i går.

För första gången fick finalisterna­ göra sin egen version av vinnar­låten, vilket inte heller var till ­Robins fördel.

Medan Amanda fick göra en ­intressant, personlig version blev den där popigt klyschigt klassiska varianten över till Robin.

Vår kära ”Idol”-jury var tydliga från start. Bard och Lidell hyllade tidigt Amanda som en världsstjärna. Och kallade återigen ­Robin för en karaokeartist.

Majoriteten av våra läsare tyckte att juryn var för partisk i går.

Jag chattade med rasande läsare som anklagade Alexander Bard för att ”förstöra Robins chanser”, och att ”juryn tryckte ju ner ­Robins självförtroende i botten redan efter första låten”.

Men Alexander ”Lucifer” Bard var inte för hård. Snarare sylvass och spot on. I en final är det svårt att förlåta misstag, det är en tävling och den bästa SKA vinna.

Enligt Robin sumpade TV4:s teknik hans viktigaste vinnar­vapen – rösten – då medhörningen inte funkade. Och därefter försvann modet.

Jag är inte vidare konspira­toriskt lagd.

Min slutsats är egentligen ­inte mer analytisk än att Amanda helt enkelt var genomgående stråt vassare i går. Trots att hon envisades med den där klumpen med socker­vadd på huvudet, som ­kopierat från Tove Styrkes hjässa.

Juryn uttalade från säsongens start att de ville se en tjej vinna i år. Ingen större skräll med tanke på att programmet aldrig har haft så många starka kvinnliga del­tagare.

I pausunderhållningen visade både Molly och Amanda Persson att de lika gärna kunnat stå i final. Och efter direktsändningen uttryckte Bard att den han vill jobba med och tror på är Amanda Persson.

Det finns ”Idol”-vinnare som har hamnat i husvagnar. Och på internationella topplistor.

Var på skalan Amanda Fondell eller Robin Stjernberg hamnar beror helt på dem själva och vilka de väljer att jobba med.

Alexander Bard verkar inte ångra mycket i livet.

Men han får fanemej ta tillbaka att han kallat svenskarna för töntiga bönder som inte har någon smak.

I år gick svenska folket från den klassiska idolmallen och röstad­e fram årets mest udda och skitiga­ fågel.

Medan tårarna rann ner för Amandas rosiga, vittnade vi en ­tv-epok gå i graven.

”Idol” är över. Kanske för alltid.

Minnen och händelser från ­våra åtta år tillsammans blixtrar runt i min finalmosiga hjärna.

I bilen hem mot min ö sent i går natt sköljde den där vågen med ­vemod över mig igen.

Väl hemma möttes jag av te, vörtbrödssmörgås, öppen brasa och en kärleksfull kram.

Och vemodet försvann, som om det aldrig exi­sterat.

Följ ämnen i artikeln