Katten, vad hon är populär!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-11

En söt figur har erövrat världen – därför skapar Hello Kitty samlarmani

kattfnatt Jessica Lindberg förälskade sig i kattfiguren redan 1978. Nu driver hon en egen Hello Kitty-butik i Stockholm.

Plötsligt är hon överallt.

På små vita tassar invaderar hon oss från klädaffärerna och samlarbutikerna. Men vem är egentligen kultkatten Hello Kitty?

I spar-kitty kan du odla rikedomarna och hoppas att de växer till sig.

För då 7-åriga Jessica Lindberg var det kärlek vid första ögonkastet. I en liten Stockholmsbutik upptäckte hon en japansk kattfigur med rosett på huvudet, på rader av väskor, spargrisar och smyckeskrin...

– Allt var i plast, man kunde lukta sig hög på sakerna. I dag vet varenda femåring vad Hello Kitty är, men på den tiden var det främst för vuxna samlare.

Exklusiv kisse

I dag har Jessica, 37, blivit något av en expert på ämnet. Hon driver en alldeles egen Hello Kitty-butik inne på kafét Svart kaffe i Stockholm. Dyrgripen i samlingen är en silverfärgad kabinväska med rosa strass, som kostar 3 850 kronor.

Varför tror du att samlar-

hysterin har blivit så stor?

– Företaget Sanrio i Japan har en hel filosofi bakom Hello Kitty. Vad det står för, karaktärerna, och så vidare. Samlare kan inreda hela hem med Hello Kitty.

I Japan är den lilla katten en mycket exklusiv produkt. Vuxna kvinnor lägger jättesummor på allt från datorer och dammsugare till kondomer från Hello Kitty. I Sverige har butikskedjor som H&M och Bik Bok köpt in rättigheterna för att sälja skönhetsprodukter och t-shirts med Hello Kittys ansikte på. Och priserna är väsentligt lägre än i övriga världen.

– Just nu har vi sett att det finns en stor efterfrågan på Hello Kitty-figuren, säger Andrea Roos, presstaleskvinna på H&M.

”H&M slumpar bort det”

Plötsligt är Hello Kitty tillgängligt för alla. Det oroar samlaren Jessica Lindberg.

– H&M är det första företaget som gör en egen kollektion och slumpar bort den. Och det är jättetråkigt, för självklart sjunker varumärket i värde. Vi knasiga samlare förstår ju att det är roligare när det inte står Hennes & Mauritz i botten på sakerna, men så många samlare finns inte i Sverige, säger hon och tillägger:

– Men det är självklart roligt att alla småbarn får veta vad Hello Kitty är. Numera är det knappt en människa som inte känner till varumärket.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln