Streaming-jättarna slåss om barnen

Uppdaterad 2019-07-08 | Publicerad 2014-10-01

Viaplay snor åt sig program från Netflix

Det är streamingkrig.

Nu snor Viaplay flera barnprogram av Netflix.

– Det känns underbart att Netflix inte har dem längre, säger Viaplays vd Rikard Steiber.

Kampen om film- och tv-tittarna på nätet är het.

Kung på marknaden är fortfarande Netflix, med drygt en miljon användare i Sverige.

Nu tar konkurrenten Viaplay ny sats att komma ikapp.

– Vi har gjort ett avtal med Nickelodeon som gör att vi nu kan visa allt deras innehåll exklusivt online, säger Rikard Steiber, vd för Viaplay.

Barnkanalen Nickelodeon visar populära program som ”Dora utforskaren” och ”Svampbob fyrkant”. Avtalet gör att Netflix, som fram tills nu visat programmen, tvingas plocka bort dem.

”Som julafton”

Sedan i somras har Viaplay även avtal med Disney om att som ensam streamingtjänst få visa deras barn­filmer.

– Netflix har varit väldigt bra på många olika saker, men de har ingen sport, som vi. Nu har vi ett väldigt starkt barnerbjudande. Det känns som julafton, säger Rikard Steiber.

Netflix, som har nära dubbelt så många användare som Viaplay, oroas inte av köpet.

”Pratat med HBO”

– På Netflix fokuserar vi på att licensiera de filmer och tv-serier som våra medlemmar är mest intresserade av att se. För oss är det också viktigt att erbjuda våra medlemmar ett exklusivt utbud och vi avstår därför från att licensiera innehåll där vi inte är ensamma om rättigheterna, hälsar streamingtjänstens presskontakt Helena Skarle genom mejl.

Rikard Steiber tror att det är smart att köpa in utbud för barnfamiljerna.

– Jag tror definitivt att barnsegmentet är jätteviktigt, säger han.

Och utesluter inte att i framtiden även göra anspråk på populära tv-serier, som drar användare till Netflix.

– Vi har pratat med HBO och andra sådana parter, men det är ingenting som jag kan kommentera. Vi hugger på det som finns tillgängligt, säger Rikard Steiber.

Följ ämnen i artikeln