Marc Jacobs-reklam förbjuds - "översexualiserar" barn

Publicerad 2011-11-09

Reklamen för Marc Jacobs parfymen "Oh, Lola!" förbjuds i England.

Orsak?

Skådespelerskan Dakota Fanning ser för ung och sexig ut.

Parfymtrubbel Dakota Fanning är ansiktet utåt för den kritiserade reklamen.

Bilderna på en 17-årig Dakota Fanning med en gigantisk parfymflaska mellan benen skapade rubriker när de släpptes i somras.

Nu döms "Oh, Lola"-reklamen av engelska The Advertising Standard Authority eftersom den anses sexualisera ett barn, skriver The Daily Mail.

Även om Fanning var 17 när bilderna togs anser ASA att hon ser betydligt yngre ut där hon sitter med den roskorkade flaskan.

Marc Jacobs som står bakom doften valde Fanning som ansiktet utåt eftersom hon enligt designern kändes som en "modern Lolita". 

I ett uttalande säger The Advertising Standard Authority att längden på klänningen, flickans ben och flaskans position anspelar på hennes sexualitet, och att Dakota Fanning ser ut att vara under 16 år gammal, skriver The Daily Mail.

ASA är den engelska reklamindustrins självreglerande verksamhet. Man har tidigare bland annat dömt Ryanair för falsk marknadsföring.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln