Här föds en ny stjärna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-12

Svenska Nina tar verkligen vara på chansen i London

klockren debut Svenska Nina Söderquist visar ingen tveksamhet. Hennes sång river ner kvällens största applåd i andra akten. Svenska dokusåpavinnaren glider elegant in i huvudrollen som The Lady of the Lake i ”Spamalot” och kunde knappast ha lyckats bättre i sin stora London-debut.

Nina Söderquist glittrade, prickade in sina repliker klockrent och sjöng som om hon aldrig gjort annat än spelat med i musikaler.

Med nypremiären på Monty Python-musikalen, har en ny svensk musikalstjärna fötts.

Nina i ett av sina många klädbyten.

Hur välgjord TV 3:s dokusåpa ”West End stars” än var, så var det inte särskilt många tittare som brydde sig.

Att låta dem få rösta fram Nina Söderquist, med i stort sett ingen erfarenhet alls av musikaler, till den kvinnliga huvudrollen i en av Londons mest framgångsrika föreställningar, kan tyckas vara ett vågspel i jakten på att locka svenska turister till en West End-musikal.

Tjusig och självsäker

Men Nina Söderquist tar verkligen vara på chansen till ett genombrott i rollen som kung Arturs drömkvinna.

Hon glittrar både i tjusiga klänningar och av självsäkerhet när hon sjunger. Medverkar i knappt hälften av numren och har en solosång i andra akten, ”The Diva’s lament”, där hon skämtsamt klagande sjunger om hur hon håller på att försvinna ur föreställningen. Det resulterar i kvällens största applåd.

Nina flyter ovanligt lätt in i ett väl inkört gäng på scenen.

Inte bara i sångerna, hon missar inte ett steg eller en vickning på rumpan i de koreograferade dansnumren och prickar självklart in sina repliker (utan pinsam svengelsk brytning) i ett par spelscener.

Stjärna i tre månader

Om ett okänt namn fungerar som dragplåster återstår att se.

Tror snarare det är den knasiga musikalen i sig som lockar. Det är fem plus i betyg, för att den går hem hos såväl dem som normalt inte gillar musikaler som hos oss fanatiker som kan rabbla Monty Python-repliker i sömnen.

Men det gör ju inget att en ny svensk stjärna i (minst) tre månader framåt gör den kvinnliga huvudrollen.

ANNONS