Värdigare 3D smyger sig in på biograferna

Jake Gyllenhaal i ”Everest”.

En ny generation 3D kom med buller och bländande ­effekter. ”Avatar” fick hakor att falla.

Sedan följde dåliga billiga 3D-försök. Det blev tyst om fenomenet.

Nu smyger sig en värdigare 3D in på biograferna.

Nåja, smyger. Det är fortfarande påkostade storfilmer, men 3D har blivit en naturlig del av berättandet. Av att lyfta upplevelsen.

Den senaste tiden har jag varit på Mount Everest. Följt en astronauts försök att överleva på planeten Mars. Hälsat på inne i en 11-årig flickas hjärna. Och balanserat på toppen av World Trade Center.

Tack vare 3D. Tack vare skickligt använda effekter och illusioner. Att hamna i en annan värld när ridån dras ifrån i salongen. Tro på det man ser. Som när stumfilmspubliken ryggade tillbaka för bröderna Lumieres tåg på duken 1895.

Jag har ingen lust att riskera livet för att komma upp på världens högsta berg. Jag är tacksam att det finns folk som kämpar för att dokumentera hur det är, och en sherpa som bär upp en Imax-kamera på 8 800 meters höjd. Spelfilmen ”Everest” rör sig på svindlande höjder.

På det sättet kan 3D vara ett hopp för biografernas framtid. Vi går på bio för bilder vi annars inte kan se. Vissa filmer kanske funkar i en dator eller Ipad eller mobil (nja) eller armbandsklocka (nä), men den här sortens mäktiga berättelser behöver en stor duk.

Filmmakarna använder nu 3D på ett mer raffinerat vis, för att ge djup och fler bottnar. I färska ”The walk” finns visserligen en scen där ett föremål ramlar mot kameran så man hoppar bakåt, men den sortens tivolieffekter är sällsynta. I stället skapar ”The walk” en märklig närvaro. Jag trodde jag kunde historien efter att ha sett drama­dokumentären ”Man on wire”, men är glad att jag såg Robert Zemeckis nya film som är skickligt bildberättande.

Animerade ”Insidan/ut” är en av årets bästa filmer, och allra roligast i 3D.

Även en regissör som Wim Wenders använder 3D,

i nya cineastiska dramat ”Every thing will be fine”.

Den 12 november öppnar Mall of Scandinavia i Solna och Sveriges första Imax-biograf för kommersiella spelfilmer. James Bond och ”Spectre” lär bli den första som visas där.

Låt oss hoppas på fler häftiga resor i biosalongerna.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln