Viaplay: ”Svårt göra stora filmer för Norden”

Mikael Forsell/TT

Publicerad 2023-12-01

Viaplay gör en brakförlust. Strömningsjätten har dragit i nödbromsen och skurit ned på all film- och tv-produktion.

– Det är svårt att göra stora Hollywoodfilmer bara för Norden, säger vd Jørgen Madsen Lindemann.

Tv- och strömningsjätten Viaplay gör storförlust och tvingas till en nyemission som ändrar ägarförhållandena i bolaget. Bakom den ekonomiska krisen ligger en internationell storsatsning, bland annat på påkostade dramaserier och filmer, som Lasse Hallströms senaste film ”Hilma”.

Men sedan i somras har Viaplay dragit i handbromsen. 30 procent av företagets personal har fått gå och nu drar bolaget ner på ambitionerna. Den internationella storsatsningen är delvis avvecklad och det innebär att det blir färre stora filmer och serier för tittarna.

– Det tråkiga svaret är att det handlar om vad vi kan få avkastning för. Det finns många historier att berätta, men det måste funka i vår affärsmodell i Norden, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Viaplay har ett stort lager med tv-serier och filmer som är inspelat, men som har legat på lager i väntan på att den ekonomiska bilden för företaget ska klarna. Det handlar bland annat om den påkostade nya tv-versionen av ”Ronja Rövardotter”, filmatiseringen av Martina Haags omtalade roman ”Det är nåt som inte stämmer” och andra säsongen av kritikerhyllade dramat ”Threesome”.

Bättre hos andra

Häromdagen stod det klart att en redan färdigställd Viaplayserie, kriminaldramat ”Veronika” med Alexandra Rapaport i huvudrollen, sålts till konkurrenten SkyShowtime.

– Vi har producerat många bra serier och vissa av dem passar bättre hos andra än hos oss. Så nu utvärderar vi vad vi ska behålla och vad som passar våra kunder och när det är bättre att någon annan tar över serien.

Viaplay är inte den enda strömningstjänsten som har ekonomiska problem. Även Teliaägda TV4 har haft svårt att få lönsamhet för sin tjänst C More, som sedan i höstas döpts om till TV4 Play.

Jørgen Madsen Lindemann medger att det är en tuff marknad, men att Viaplay står bra rustat framöver.

– De flesta hushåll i Sverige abonnerar på mer än två strömningstjänster. Så vi behöver se till att vi är relevanta och är en av dem. De som inte är det kommer att få problem.

Följ ämnen i artikeln