Molly: ”Därför spolar jag specialeffekterna”

Publicerad 2016-02-26

Går nu tvärtemot Måns Zelmerlöws segerrecept

GÄVLE. Molly Sandén väljer bort specialeffekterna.

För att ta hem Melodifestivalen går hon nu tvärtemot Måns Zelmerlöws segerrecept.

– I stället för att försöka överträffa det förra vill jag ta tillbaks det, ta ner det lite helt enkelt, säger hon.

Inga led-shower, laser eller projektioner. Inga 209 bildklipp på 3 minuter. Molly Sandén, 23, har följt tävlingen från tv-soffan och gör nu helt om från konkurrenterna.

– Jag tycker de har steppat upp över lag på nummerfronten. Det är många som har lagt på mycket effekter. Jag tror att Måns inspirerade ganska mycket till det, med nytänk kring LED-shower, man ser det, det är många som har nya grejer i Mello för första gången. Det har varit väldigt hög standard på numren, säger hon.

”Blir fel med future”

På torsdagens rep i arenan visade Molly Sandén upp ett nummer med fyra dansare och stora vita tygstycken som fladdrar i vinden från 12 fläktar. När många av schlagerdeltagarna gör allt för att överträffa Måns Zelmerlöws spektakulära scenshow från förra året vill Molly Sandén gå en annan väg.

– Jag har snarare tänkt tvärtemot. I stället för att jobba med framtidsteknik, och försöka överträffa det förra så vill jag ta tillbaks det, ta ner det lite helt enkelt. Det känns också som att det passar låten, den är ju lite en smyghyllning till moder jord och mänskligheten. Det blir fel om det är för mycket future känner jag.

Vill rädda världen

Scenkläderna hade hon på sig redan på torsdagens repetitioner. När hon ska förklara vad hon menar med ”en smyghyllning till moder jord” använder hon ordet ”flummigt”.

Känns det som att du flummar?

– Nej, jag använder ordet flummigt för att det blir lättare för andra att fatta. Jag tycker ju att det här makes sense. Men jag tror att jag har en tendens att verka pretto, lite att jag vill rädda världen. Och ja, det är en klyscha på vissa plan, men jag tror på klyschor. Jag tycker om klyschor. Men svensken har ibland en liten bitterhet i att det inte får vara för klyschigt för då lyssnar man inte, säger hon.

ANNONS