Jag vet att Skövde ljuger för oss alla

Publicerad 2012-04-06

Hälften av Sveriges kommuner har en slogan.

Den andra hälften har sin värdighet.

Händelsernas centrum? Foto

En slogan specifikt framtagen för att locka turister och nya kommuninvånare är i sig dömd att misslyckas. För om orten inte har något särskilt att komma med från början kan ingen slogan i världen ändra på det. Det är som att vända sig till en främling på krogen och säga ”jag är snygg och rolig” – i stället för att VARA snygg och rolig.

Ibland gränsar kommunernas propagandaförsök till det rent lögnaktiga. Jag bodde i ”Händelsernas centrum” i två år. Där hände det inte mycket. Hade Skövde varit en pojkvän hade han suttit i kalsongerna framför tv:n och dragit lumparhistorier hela dagarna.

Ser man kommunernas slogans som kontaktannonser är det få som skulle få napp. ”Makalösa Pajala” visar visserligen på sjävdistans men också på självömkande. ”I love Hjo” låter gulligt, men ack så självupptaget. ”When in Europe, don’t miss Skurup” har kanske humor men är intetsägande. Och ”Friluftsriket” (Mullsjö) och ”Där älven möter havet” (Kalix) är för klyschigt i stil med kontaktannons-klassikern ”Gillar långa skogspromenader”.

”Hårda bud i Mellerud” andas hotfullhet, ”Så mycket mer än du tror” (Grums) självutplåning och ”Norrlands Hawaii” (Alnön) storhetsvansinne.

Den enda ort som kanske kan få ragg för en kväll på stadshotellet är ”Kommunen med stake” (Arvika). Om det inte vore så att kommunen helt har tagit avstånd från de orden och numera marknadsför sig med … ingenting.

Och det är nog klokt. Sloganlösa Gotland har besökare i massor utan att locka med floskler. För vare sig man söker turister eller kärlek är det vad du gör och hur du är som betyder något – inte hur du marknadsför dig själv.

Filip och Fredrik åker snart på stor turné i landet. Tv-profilerna ska avsluta varje show med att byta slogan på staden de befinner sig i.

ANNONS