Klassiska festivaler får svårt att hävda sig

Läs Håkan Steens musikkrönika

Peace & Love har miljonskulder och kämpar för sin överlevnad.

I nästa vecka presenteras en helt ny jättefestival, förlagd till samma helg som Borlänge-partyt.

Festivalkriget börjar nu.

Håkan Steen.

Den kris för Peace & Love som blev känd i går påminner en hel del om den som Rockparty hamnade i och som betydde slutet för den ”gamla” Hultsfredsfestivalen 2009.

I takt med att allt växte valde föreningen Rockparty att förutom sin festival satsa på annan verksamhet, inte minst en kostsam utbildningssatsning. Festivalen gick bra men sidoprojekten blödde pengar och intäkterna från festivalen fick i allt större utsträckning användas för att täppa igen hålen.

Till slut gick det inte längre. Tyska konsertjätten FKP Scorpio fick köpa varumärket och de senaste två somrarna har det varit festival i Hultsfred igen, i ny regi.
 

Under andra halvan av 00-talet växte lika engagemangsdrivna Peace & Love explosionsartat, med ständiga publikrekord och allt tyngre headliners på Utopia-scenen. Peace & Love använde pengarna som kom in till att bland annat starta ett kafé och ett skivbolag. Man gjorde minifestivaler utomlands.

Kreativitet kring Peace & Love bländade och inspirerade men det kändes samtidigt som att allt gick väldigt fort.

Nu säger festivalens grundare Jesper Heed att det primärt är på grund av sidoprojekten som Peace & Love sitter med 13 miljoner i skulder.

Får jag gissa har även festivalens något överentusiastiska bokande av dyra artister som knappt fick plats i programmet – minns de glesa leden framför My Morning Jacket och The-Dream i somras – spelat in en del.
 

Som om inte skulden vore nog presenterar FKP Scorpio på onsdag en helt ny, stor festival som kommer att äga rum i Norrköping samma helg som Peace & Love nästa år.

Att gå upp i ringen mot den största svenska festivalen kräver muskler, så vi kan nog räkna med att det ännu namnlösa östgötska evenemanget kommer att presentera en stadig laddning tunga publikdragare.

Peace & Love är en förträfflig festival, tvivelsutan den trevligaste i Sverige, och jag hoppas innerligt att man kan få ordning på sin ekonomi.

Men när FKP Scorpio positionerar sig i ena hörnet med två stora festivaler och landets tyngsta konsertbolag Live Nation tar plats med evenemang som Metaltown och Way Out West står det klart att den klassiska svenska rockfestivalen, den som startades och drevs fram under 90-talet av ideella entusiaster i Hultsfred, Arvika eller Borlänge, får allt svårare att hävda sig.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln