Imponerande dansnummer lyfter blek ny svensk musikal

Uppdaterad 2023-10-03 | Publicerad 2023-09-16

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

The One

Cirkus, Stockholm. Musikal av Fredrik ”Benke” Rydman/Åsa Lindholm, med Erik Johansson, Christine Meltzer, Isa Tengblad, Marcus Møller, Janice Kamya Asante, Oscar Wallgren, Victoria Pérez, Allvar Estrella, Amelia Riquelme Nicoletti, Emilio Araya.

20-talet dansare visar vad de kan på en audition.

Vad kan de? Dansa. Och sjunga. Här finns starka röster och explosiva shownummer i en nyskriven musikal.

Vad finns här inte? En intressant handling. De dansar och dansar men intrigen står still.

”Det här är inte ”A Chorus Line”, är en tidig replik i nya musikalen. Äh jo, det är ganska likt, vill man försynt mumla. ”The One” handlar, som ”A Chorus Line”, om att välja ut dansare ur en grupp som minskas i takt med att de flesta sorteras bort. Huvudpersonerna berättar om sig själva och sina livsöden. Här finns någon som är för ung, någon som är för gammal, någon som varit stjärna, någon som haft ett förhållande med koreografen. Bekanta byggstenar.

I ”A Chorus line” ska dansarna få jobb i en Broadway-föreställning. ”The One” har en svårbegriplig idé med en enda vinnare som ska resa över världen och bli allmänt berömd och… tja, det är inte lätt att förstå vad den eventuella vinsten går ut på. Eller varför just en dansare ska väljas.

Christine Meltzer och Erik Johansson gallrar ur dansare.

I upptakten gör koreografen Alex (Erik Johansson) en intressant spaning om att dansare anno 2023 nu fått lättare att nå ut och visa sina färdigheter. Tack vare Tik Tok och andra sociala medier. Bakgrundsdansare ska bli huvudpersoner. Det är affärssiden som lett till denna audition, som drivs av hans kommersiellt cyniska partner Josie (Christine Meltzer).

Första akten har gott om starka nummer när vi lär känna dansarna och ser vilka som är de märkvärdiga profilerna i gruppen, från början drygt 20 personer. Här finns starka känslor och passion, här finns humor. Roligast är ett nummer när dansarna leker att de är sina föräldrar och i en stödgrupp pratar oroligt om sina barns dansdrömmar.

Vem ska bli The One?

Uppsättningen använder skickligt rummet på Cirkus, och Lars Östberghs scenografi gör mycket av speglar och ljus. Allt är lekfullt och rikt på infall. Isa Tengblad och Janice Kamya Asante är ett par av de imponerande rösterna som lyfter låtarna.

Men efter paus är vi kvar i en audition som ingen riktigt verkar bry sig om. Det blir ett dansnummer till. Och ett till. Det grälas. Det försonas. Det håller på.

En effektfull och imponerande dansuppvisning. En ambitiös inblick i dansares passion, drömmar och besvikelser.