Nu ska duon rädda landet

Publicerad 2012-01-31

Filip & Fredrik ger sig ut på humorshow runt om i Sverige

SKA HJÄLPA Fredrik och Filip ger sig ut i landet och besöker 24 städer för att med sin humorshow hjälpa dessa att hitta sin själ.

De svenska städerna ser exakt likadana ut, enligt Filip & Fredrik.

Nu ska duon rädda dem från total likriktning – med en ny humorshow.

– Vi ska hjälpa de här städerna att lyfta fram det som är deras absoluta själ, säger Filip Hammar, till Nöjesbladet.

Klicka på bilden för större version.

De har rest land och rike runt i jakt på Sveriges skönaste människa. De har fixat dejtning i de värmländska skogarna. Nu ger sig Filip Hammar, 36, och Fredrik Wikingsson, 38, än en gång ut på de svenska vägarna. Med sig har de den nya humorföreställningen ”Jakten på den försvunna staden – en otrolig show med Filip & Fredrik”.

– Det är en hyllning till de svenska städerna, säger Filip Hammar.

Grundidén är att städerna blir allt mer lika varandra.

– Om man står på en gågata i Umeå och ser sig omkring och sedan sätter sig i en hyrbil och åker ned 80 mil till Linköping så ser man exakt samma skyltar överallt och samma gallerior, säger Fredrik Wikingsson.

”Bedrövliga slogans”

Det är viktigare än någonsin för städerna att särskilja sig, menar Filip & Fredrik – och det är här de kommer in i bilden. Var och en av showerna är skräddarsydd för platsen de besöker.

– Vi har tagit fram en modell. Vi menar att det går att hitta en stads själ genom att titta på tio pusselbitar, säger Fredrik Wikingsson.

Varje föreställning kommer mynna ut i att duon, med lite hjälp av publiken, tagit fram en ny slogan för staden.

”Ska hjälpa städerna”

– Svenska städer har en tradition av rätt bedrövliga slogans, som man sannerligen kan roas av och jag tror att det finns en del att göra där, säger Fredrik Wikingsson.

Filip Hammar fyller i:

– Vi lever i ett tidevarv där man måste vinkla och plocka fram russinen ur kartan. På så sätt är vi någon slags ambulerande reklamare som nu ska hjälpa de här städerna att lyfta fram det som är deras absoluta själ och försäljningsargument gentemot resten av Sverige.

ANNONS