Tuff konkurrens om Guldpalmen i Cannes

Gunnar Rehlin/TT

Publicerad 2024-05-25

En mexikansk musikal om drogkarteller? En blodig body horror-skräckis? Eller en svart komedi om en sexarbetare i New York? Juryn på filmfestivalen i Cannes har mycket att fundera över inför lördagskvällens prisutdelning.

Att i förväg gissa vinnarlistan brukar alltid vara svårt. Och i år är det tuffare än på många år. Det är flera filmer som unisont fått lysande kritik, bland dem Jacques Audiards briljanta musikal ”Emilia Perez”, Coralie Fargeats blodindränkta ”The substance” och Sean Bakers rörande och roliga ”Anora”.

Andra har fått mycket omväxlande omdömen, däribland Francis Ford Coppolas ”Megalopolis”, Paolo Sorrentinos ”Parthenope”, David Cronenbergs ”The shrouds” och Yorgos Lanthimos´ ”Kinds of kindness”. Det finns de som hyllar dem, det finns de som sågar.

Svenskchans i Cannes

En av de första tävlingsfilmerna var Magnus von Horns ”Flickan med nålen”, en mycket bra film men som nu nästan har glömts bort när fempoängare som ”The substance” och ”Emilia Perez” har dundrat fram. Pris? Ja, Vic Carmen Sonne från ”Flickan med nålen” finns med på listan över potentiella kvinnliga pristagare.

Hon får dock hård konkurrens från bland andra Demi Moore i ”The substance” och transpersonen Karla Sofia Gascon i ”Emilia Perez”. Och möjligen kan Mikey Madison få pris för sin livfulla insats i den svarta komedin ”Anora”.

Priset till bästa manliga skådespelare? Kanske går det till Sebastian Stan för rollen som Donald Trump i Ali Abassis film om expresidenten – i så fall troligen det enda priset till ”The apprentice”. Konkurrens blir det från Barry Keoghan och Franz Rogowski som båda gör fina insatser i Andrea Arnolds ”Bird”.

Landsflyktig filmfavorit

Den film som borde ta hem årets Guldpalm landade i festivalpalatset så sent som på fredagen. ”The seed of the sacred fig”, regisserad av den nu landsflyktige iranske regissören Mohammad Rasoulof, är både en spännande politisk thriller och en allegorisk skildring av ett totalitärt system som bryter ner människor och splittrar familjer.

Ett pris till Rasoulofs film skulle kunna ses som en politiskt korrekt markering mot regimen i Iran. Men ”The seed of the sacred fig” är framför allt en väldigt bra film som också har ett viktigt budskap. Filmen har redan köpts för svensk distribution.

ANNONS