Neil Youngs avhopp säljer som smör

TT

Uppdaterad 2024-03-13 | Publicerad 2022-02-09

Neil Young. Arkivbild

Neil Youngs beslut att i protest ta bort sin musik från Spotify verkar ge klirr i kassan. Enligt MRC Data, det officiella spårningssystemet för musik och musikvideor i USA och Kanada, har försäljningen av hans album ökat med 80 procent sedan avhoppet, skriver Rolling Stone.

Även Joni Mitchell, som också lämnade Spotify i solidaritet med Young, har fördubblat sin albumförsäljning sedan avhoppet.

Det var i slutet av januari som Neil Young krävde att hans musik med omedelbar verkan skulle plockas bort från Spotify. Anledningen var att han anser att strömningstjänsten sprider desinformation kring vaccin genom poddaren Joe Rogan.

”Jag gör det här för att Spotify sprider falsk information om vaccin och potentiellt orsakar död för dem som tror på desinformationen som sprids”, skrev Young i ett öppet brev.

Rogan är en av USA:s mest framgångsrika poddare, och i sin podcast ”The Joe Rogan experience” har han ifrågasatt nyttan med massvaccinering mot corona.

Den som vill strömma den kanadensiske rocklegendens musik får nu i stället vända sig till Apple Music.

Följ ämnen i artikeln