Lärare och forskare ska locka unga att läsa

TT

Publicerad 2024-05-25

Expertrådet för läsning vill skapa en mer läsfrämjande miljö i både skola och samhälle. Arkivbild.

Ett nytt läsråd har inrättats – bestående av lärare, förskollärare och forskare, skriver medlemmar av rådet i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Expertrådet ska främja läsning och motverka den nedåtgående trenden i ungas läsförmåga, bland annat genom att skapa en mer läsfrämjande miljö i såväl skolan som samhället. Rådet ömmar särskilt för så kallad djupläsning.

”Det är en ovärderlig förmåga i ett globaliserat samhälle. Men djupläsning tar tid, och kräver tålamod. Både skolan och samhället behöver lära unga värdet av något mer än de snabba belöningarna”, skriver expertrådet.

Förutom bemannade skolbibliotek och god tillgång till läroböcker efterfrågar det nya läsrådet bland annat tid för individuell läsning varje skoldag, större utrymme för meningsfulla läsupplevelser i skolan samt politiker som i ord och handling visar att de förstår bildningens betydelse för samhället.

Lärarstiftelsen och fackförbundet Sveriges lärare står bakom initiativet.

ANNONS