Konsten att överleva Hollywood

Många har känt sig kallade att ta steget. Men utländska regissörer med konstnärliga ambitioner har en förmåga att ätas upp av Hollywood-apparaten. Det ska kompromissas och marknadsanpassas. Kul för Mikael Håfström att han verkar ha krånglat sig genom denna labyrint av hinder och gjort två filmer – ”Derailed” och ”1408” – som gått hyfsat eller riktigt bra.

Tysken Oliver Hirschbiegel har haft mindre lycka. Efter Oscars-nominerade ”Undergången – Hitler och tredje rikets fall” gjorde han ”The Invasion” med Nicole Kidman och Daniel Craig. Filmbolaget avskydde hans version och kallade in bröderna bakom ”Matrix”-filmerna för att göra om en tredjedel av filmen. Mer action. Slutresultatet blev en kompromiss som både kritiker och publiken har gjort tummen ned för.

Men holländaren Paul Verhoeven har inte Hollywood lyckats tämja. Han har självmant vräkt på med så mycket sex, våld, svart humor och allmänt vansinne, att ”RoboCop”, ”Total recall” och ”Basic instinct” har känts som djupt personliga filmer, inom Hollywoods ramar.

Hans första europeiska film på över tjugo år, ”Black book”, är ett provocerande och gastkramande andra världskrigsäventyr om holländska motståndsrörelsen. Spänning, action, sex. Borde verkligen ha fått biopremiär, nu släpps den direkt på dvd nästa vecka.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln