Snabblåneföretagen lockar med ”lösning” på svenskarnas elprischock

Publicerad 2023-01-05

Decembers elfakturor som nu börjat dimpa ner hos svenska hushåll spås vara rekorddyra.

Hos storbankerna har man ännu inte noterat något ökat tryck efter lån för att hantera skenande elkostnader.

Men i spåren av en växande oro har snabblåneföretagen börjat marknadsföra ”el-akuter”, där kunder erbjuds lån där räntan snabbt stiger.

Oron bland svenska hushåll har ökat inför vinterns elräkningar som kan innebära en kostnadssmocka av helt andra mått än tidigare års kalla månader.

Priserna för el har nått toppnivåer under december och nu börjar fakturor för perioden dimpa ner på svenska hallgolv och i mejlkorgar.

Snabblåneföretag lockar med lån till privatpersoner för att klara av att betala den kommande dyra elräkningen. Bilden är en genrebild.

Ingen lånerusning till storbankerna

Hos storbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea har man ännu inte sett någon ökning av kunder som specifikt vill låna pengar för att ta höjd för eller täcka höga energipriser.

– Hur det kommer utveckla sig är svårt att sia om. Men det förändrade ekonomiska läget, inte minst stigande elpriser, påverkar så klart våra kunder vi följer utvecklingen för att kunna finnas där med både produkter, rådgivning och information, säger Hannes Mård, presskommunikatör på Swedbank.

Men trots att inte bankjättarna inte sett någon ökning börjar andra finansiella aktörer att vädra affärsläge på svenskarnas elprisrädsla.

Det handlar om snabblånebolagen där flera aktörer lanserat specifika erbjudanden i form av ”elprisakuter”, och kampanjer med värdeord som oro eller ångest, något som SvD tidigare rapporterat.

Men bakom erbjudandena från aktörer som Anyfin och Schibstedägda Rocker lurar höga räntor för den som inte betalar tillbaka snabbt.

Hos Anyfin som erbjuder kunder att lista sitt elbolag och genom bank-id godkänna att låneföretaget hämtar senaste faktura, och betalar den. Om kunden inte betalat efter en månad är räntan 11 procent.

Hård kritik från elbolagen

Agerandet har väckt kritik från flera elbolag.

Ett av dem är Vattenfall. Bolaget betonar att de inte har något samarbete med Anyfin, men att de inte kan förbjuda lånebolaget att ha med dem i listan.

– Vår uppmaning till våra kunder är att i första hand kontakta vår kundservice för att få mer information. Oftast så kan vi hitta lösningar tillsammans och kunderna bör inte välja alternativ som riskerar bli mycket dyrare, säger Carina Netterlind, pressekreterare på Vattenfall.

Även Eon har reagerat starkt på att energibolaget finns med i Anyfins kampanj.

– Även om de inte rakt ut säger att de samarbetar med oss ger de sken av det. Vi tycker det är förskräckligt, säger Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon.

Flera elbolag är kritiska mot snabblåneföretagens agerande.

Han menar att agerandet från lånebolagen är cyniskt.

– De använder just den vokabulären som politikerna också använt som elräkningsakut och liknande. Det ger sken av att det är något annat än vad det faktiskt är, ett snabblån.

Aftonbladet har sökt Anyfin med frågor om kritiken men inte fått något svar.

”Riktar sig mot kreditvärdiga kunder”

Hos Rocker ger det fasta erbjudandet om ett lånebelopp på 20 000 kronor utan några avgifter eller ränta de första två månaderna istället 17 procents ränta för den som betalar efter perioden.

Aftonbladet har ställt frågan till Rockers vd Jonas Hultin om hur han ser på kritiken om att företagets erbjudande är missvisande, och kan framställa krediter som en bekymmersfri lösning på ekonomiska problem.

Han svarar i en skriftlig kommentar att bolaget agerat utifrån vinterns höga elpriser och pressade läge för hushållen. Det genom att snabbt ta fram ett erbjudande som enligt Rocker riktar sig mot kreditvärdiga kunder som kan använda krediten fram tills det att ett elstöd kan betalas ut.

– Vi ser det inte som en bekymmersfri lösning på människors ekonomiska problem. Vi är tydliga både på hemsidan och i kreditavtalen att det är en kontokredit och vad villkoren för krediten är. Vi har gjort det tydligt för kunden att, även vid en översiktlig läsning, ta till sig all information kring krediten och vill absolut inte sätta människor i skuld som inte har förutsättningarna att hantera det, skriver han.

Fredrik Nordquist är jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå. Han menar att det är viktigt att konsumenter ser bakom det initiala erbjudandet som låneföretagen lockar med och håller i minne att det är en kredit.

– Först ska man överväga om det är det bästa alternativet för att lösa situationen. Att ta en kredit kommer oftast att kosta pengar. Om man inte kan lösa lånet snabbt så kommer det med tiden kosta mycket pengar.

Han pekar på vikten av att grundligt gå igenom kostnaderna som faktiskt kan följa om man inte kan betala av lånet snabbt.

– Som med alla krediter man tar är det viktigt att sätta sig in i avtalet man tecknar och analysera vad det kan få för konsekvenser. Speciellt om det är ett lockande introduktionserbjudande ska man överväga hur det kan bli längre fram eller om det förändras med tiden och hur räntebilden ser ut, säger Fredrik Nordquist.

Inget ärende har inletts av Konsumentverket

Konsumentverket som har tillsyn över hur företags marknadsföring håller sig inom marknadsföretagen har i dagsläget inte inlett något ärende kopplat till låneföretagens elpriserbjudanden.

– Vi har i dagsläget inga planerade insatser gällande företagens marknadsföring. Men det kan förstås ändras beroende på vad som händer i vår omvärld. Vi försöker ju alltid lägga våra resurser där vi bedömer att de ger störst konsumentnytta, skriver Henrik Axelsson, presstalesperson på konsumentverket i en kommentar till Aftonbladet.

Rättelse: I en inledande version av artikeln skrev Aftonbladet att Jonas Hultin är vd på Anyfin. Det stämmer inte, utan Jonas Hultin är vd på Rocker. Aftonbladet har korrigerat artikeln och beklagar det inträffade.

Följ ämnen i artikeln