Hampus säljer dyra utbildningar till unga – men vad är det de får?

”Vad skulle du vara beredd att lägga just nu?”

Uppdaterad 2024-02-06 | Publicerad 2024-01-26

Hampus lovar framgång genom dyra kurser som han säljer på Tiktok och Instagram.

Men tidigare deltagare vittnar om manipulativa säljknep och kurser med ”värdelös information”.

– Jag märkte att det var en bluff. Han hade ingen sympati, säger deltagaren Max.

Efter att ha flyttat fram mötet flera gånger dyker Hampus slutligen upp på Google Meets.

Han ursäktar stimmet i bakgrunden och förklarar att han är på ett kafé.

Klädseln är prydlig och håret välkammat.

Han är i 20-årsåldern och driver sedan ett par år tillbaka ett företag som han kallar för en digital marknadsföringsbyrå. Enligt hemsidan har byrån flera kända bolag som kunder.

Men vi har fått tips om att han även erbjuder utbildningar.

I dag ska Hampus försöka sälja en av dem till oss.

I stället för en Aftonbladet-journalist tror han nämligen att han pratar med en 24-årig tjej på jakt efter en kurs i marknadsföring.

Hampus berättar att han har 400 elever och säger att kursen utgör en bra grund för att få en anställning i branschen.

”Vad skulle du vara beredd att lägga”

– Först och främst så driver jag en byrå själv. Sedan har jag lagt upp emot 800 000 kronor på utbildningar både inom marknadsföring och sociala medier i till exempel USA, säger Hampus när han ska motivera varför valet av utbildning bör falla på just hans kurser.

Hampus delar sin skärm och visar utbildningsplattformen. Han scrollar upp och ner för en rad förinspelade föreläsningar som alla hålls av honom själv.

Videoklippen som skymtar förbi är inte mer än några minuter långa och har rubriker som ”Personligt sätt”, ”Finansiellt sätt” och ”Facebook ads tutorials”.

Sammanlagt består utbildningen, enligt Hampus, av 15–20 timmars videomaterial.

Den innehåller varken examinationer eller inlämningsuppgifter men kursdeltagarna kan boka in möten med Hampus eller någon av hans anställda flera gånger i veckan för att diskutera kursinnehållet.

Jag frågar vad utbildningen kostar.

– Vad skulle du vara beredd att lägga just nu?

Jag har 100 000 på sparkontot.

– Okej. Vi har en längre utbildning som kostar 95 000. Låter det bra?

Godtycklig prissättning

Prissättningen på Hampus kurser är oklar.

Företaget har en hemsida men det finns ingen information om utbildningsverksamheten.

Tidigare kursdeltagare som Aftonbladet kommer i kontakt med anger alla olika belopp, och flera har känt sig lurade när de väl påbörjat studierna.

De flesta säger att Hampus har tagit kontakt med dem genom meddelanden på Instagram och TikTok.

En person som var anställd hos Hampus en period berättar att personalens främsta uppgift var att sälja kurser.

”Mådde inte bra”

Hen säger att säljarna blev instruerade att först fråga vad en potentiell kund har på kontot och därefter sätta ett pris.

– Vi frågade alla hur mycket pengar de har för att vi skulle veta vilken prisklass vi kunde visa. Priserna har Hampus hittat på själv. Det kunde kosta lite vad som helst, säger personen.

För varje såld utbildning fick säljarna en provision på tio procent.

Den före detta medarbetaren konstaterar att säljteknikerna var manipulativa och att arbetsmiljön inte var bra. 

– Det kändes inte rätt att sälja de där kurserna. Jag mådde inte bra av att jobba där, jag tyckte att Hampus sa saker som man inte ska säga till andra. Det kändes som att han ville få mig att bli en annan person.

Tog hjälp av ARN

Max, en 22-årig kille som köpte en kurs förra året, känner igen sig i beskrivningarna av manipulativa säljtekniker.

När han kom i kontakt med Hampus via Tiktok hade han ont om pengar – ett problem som Hampus kurser kunde råda bot på.

– Han skickade ett meddelande till mig på Tiktok. Han sa att kurserna skulle hjälpa mig att tjäna mycket pengar genom att hjälpa företag att marknadsföra sig på sociala medier. Som han målade upp det lät det lovande.

Kursen kostade 35 000 kronor men eftersom att Max hade så dålig ekonomi erbjöd Hampus honom att delbetala.

Max lade 7 000 kronor som en första betalning och fick då tillgång till utbildningsplattformen.

Men det hela var en besvikelse.

”Värdelös information”

– Jag märkte att det var en bluff. Det var helt värdelös information i kursen. Allt var väldigt ”basic”. När jag frågade Hampus om hjälp hjälpte han mig inte så mycket.

Max sa till Hampus att han hade ångrat sig och bad om att få hoppa av och att få tillbaka sina 7 000.

Men Hampus vägrade att gå med på en reklamation.

– Han jämförde det med att köpa en bil och sa att köper man en bil kan man inte bara lämna tillbaka den. Han sa att vi hade ett avtal och att det inte spelade någon roll att jag var missnöjd. Han hade ingen sympati. Han pushade på och sa att jag fick lov att fixa fram pengar.

I stället vände sig Max till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Efter att myndigheten kontaktat Hampus med uppmaningar om att lösa konflikten om han ville undvika att ARN tog ett beslut i ärendet betalade han till slut tillbaka de 7 000 kronorna.

– Det är ju sjukt trist att han fortfarande håller på. Jag vill inte att det här ska hända fler. Jag klarade mig undan och slapp betala. Men det kan vara värre för andra.

”Skolan är för losers”

Hampus TikTok och Instagram är fyllda av videor där han tittar in i kameran, berättar hur han ska bygga ett miljardbolag och vad hans följare ska göra för att ”lyckas i livet”.

Han säger saker som att ”skolan är för losers” och ”dina vänner vill inte ditt bästa”.

Här och där syns en kommentar från misstänkt opersonliga konton där det står ”Jag är miljonär tack vare dig”.

Om Hampus själv är miljonär är dock oklart.

2022 hade han en inkomst på noll kronor samtidigt som hans bolag omsatte 500 000 kronor.

Inspirerat av amerikanska gurus

Enligt sparprofilen Mohammed Salih är kurser som de Hampus erbjuder ett relativt vanligt inslag på sociala medier.

– Det finns flera sådana här företag. Själva konceptet är att man ska gå en kurs i digital marknadsföring eftersom att det enligt dem finns en miljon svenska bolag som behöver hjälp med det. Stilen är direkt hämtad från amerikanska ”gurus” som håller dyra kurser om hur de blev miljardärer.

Ett annat signum för den här sortens utbildningar är att priserna är mycket godtyckliga.

– Hos ett av dessa företag ska man tillexempel fylla i ett formulär om hur mycket pengar man tjänar. Efter det får man en prisbild.

Mohammed Salih.

Om det nu finns många bolag som behöver marknadsföring, kan det inte vara så att kurserna hjälper?

– Klart att någon kan kapitalisera på det, men det finns ett begränsat antal bolag som behöver de här tjänsterna. Företag som är intresserade av marknadsföring lär dessutom ta in en seriös firma med lite referenser. Varför skulle de välja en ung person utan erfarenhet?

Det måste du göra – för att kunna reklamera

Maria Wiezell, konsumentvägledare och expert på konsumenträtt och konsumentjuridik, säger att utbildningar är svåra att reklamera.

– Det är knepigt att reklamera en kurs bara för att innehållet är dåligt. Man får sälja kurser inom i princip vad som helst och många gånger är uppläggen väldigt luddiga och företagen utlovar inte så mycket konkret.

Däremot, förklarar Maria Wiezell, kan ett företag bryta mot marknadsföringslagen om det lovar saker som inte stämmer.

– Som studieledare får man tillexempel inte påstå att man själv har gått en viss utbildning om man inte har det. Som konsument måste man vara superuppmärksam på exakt vad det är som utlovas för att kunna göra en eventuell reklamation. Kolla hur ser studieplanen ut, om det ingår litteratur och så vidare.

Maria Wiezell.

Ljög om samarbeten

Efter mitt videomöte med Hampus har han skickat sms och frågat vad som hindrar mig från att köpa hans kurs och undrar om mina föräldrar behöver övertalning.

Samtidigt har det visat sig att mycket av det han sa under vårt möte inte stämmer.

Många av bolagen som står listade som ”nöjda kunder” i Hampus företag känner inte igen honom eller hans verksamhet när Aftonbladet hör av sig.

Andra säger att de har haft ytterst korta samarbeten med Hampus.

– Det är märkligt att han lyfter oss som en stor kund. Vår koppling är väldigt, väldigt svag. Hans företag anlitades av vår underbyrå en kort period men det ska ha sagts upp direkt eftersom att det inte kändes seriöst, säger marknadschefen på det mest kända av bolagen.

När vi lägger korten på bordet och berättar för Hampus att vi är från Aftonbladet beklagar han att kursdeltagare har varit missnöjda men säger att han hellre svarar på frågor på ett av sina kontor.

Men snart börjar Hampus bli allt svårare att nå.

Efter sporadiska samtal och sms ber Hampus till slut att få frågor på mejl, men inte heller det svarar han på.

Trots upprepade kontaktförsök under flera dagar så får vi inga svar på våra frågor.

 

Fotnot: Hampus och Max heter egentligen något annat.

 

UPPDATERING: Efter Aftonbladets publicering så hör Hampus av sig via mejl och svarar på några av de frågor han fått skickade till sig.

Tidigare kursdeltagare har känt sig pressade till att köpa dina kurser, vad tänker du om det?

”Sedan starten har det funnits ett stort intresse för de utbildningar jag erbjuder, och jag har inte känt att jag har behövt vara särskilt ’säljande’. Majoriteten av de säljsamtal som genomförts har varit till medlemmar i mitt community som själva valt att nå ut till mitt företag och boka in ett digitalt möte”, skriver Hampus.

Du erbjöd mig en kurs för 95 000 kronor. Tycker du att det är rimligt för vad kursen innehåller? Hur sätter ni priserna på era kurser?

”Jag erbjöd dig ett kursprogram bestående av flera kurser för en kostnad om 95 000 kr. Utöver utbildningsmaterialet ingick även i princip obegränsad personlig coaching och utbildningssamtal. Priserna är satta för att täcka produktionskostnader och löner för verksamheten. Jag personligen har vid några tillfällen tagit ut lön, men det rör inga större summor. Mitt bolag är fortfarande i en uppstartsfas, där alla tillgängliga medel går till att få bolaget livskraftigt”, skriver Hampus i mejlet.

Du har sagt att cirka 400 personer går dina utbildningar, är det sant?

”Det är fler än 400. Däremot är det inte alla som är betalande. Jag erbjuder en rad gratiskurser också.”

Har du själv blivit förmådd av någon annan att göra det här?

”Nej, jag gör detta för att jag själv brinner för det. Jag trivs bra i min roll som utbildare. Det är mycket givande att få arbeta med människor, inspirera dem och få dem att växa.”

Publisert:

LÄS VIDARE

Följ ämnen i artikeln

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET