Katastrofsiffror för 1177 sedan Uppsala tog över

Publicerad 2018-03-19

I december förra året tog Region Uppsala över driften av Vårdguiden 1177. Sedan dess har väntetiden för samtal ökat kraftigt, skriver Upsala Nya Tidning.

I november besvarades cirka 80 procent av alla samtal inom 15 minuter, i februari i år besvarades bara cirka 20 procent av alla samtal inom 15 minuter.

– Jag har fått rapporter från personer som har suttit i över en timme och väntat i kö. Det här är verkligen en kris. Det här är ett politiskt misslyckande, säger Johan Örjes (C) till UNT.

Underbemanning är en av orsakerna till de långa väntetiderna, enligt en rapport.

– Vi är så klart inte nöjda med att det har blivit så här. När man lämnade över verksamheten var man redan sju personer kort och man hade lagt ett schema som inte höll, säger Malena Ranch (MP), ordförande i vårdstyrelsen, till UNT.      

LÄS VIDARE