”Göteborgs spårvagnar en dödsfälla”

Uppdaterad 2016-01-21 | Publicerad 2016-01-18

Låggolvspårvagn av typen Sirio från Ansaldobreda.

De italienska spårvagnar som rullar i Göteborgstrafiken har i många år haft fel på dörrarnas nödöppnare, utan att informera allmänheten.
– En ren dödsfälla, säger en förare till Göteborgs-Posten.
Sammanlagt gäller det nödöppnare på 65 spårvagnar som köptes från italienska Ansaldobreda i seklets början. Stefan Gustavsson, säkerhetscontroller på Göteborgs spårvägar, medger att företaget känt till problemen under lång tid men slår tillbaka mot kritiken.
– Om förare anmäler fel på säkerhetsfunktionen så åtgärdar vi detta innan vagnen går ut i trafik igen, säger han till tidningen.
Enligt Giovanni Pietrafesa, facklig representant på Göteborgs spårvägar, har facket inte fått veta att det finns en anmälan om allvarliga säkerhetsbrister.
– Det är mycket möjligt att vi inför ett skyddsstopp. Då stoppar vi helt enkelt trafiken med de här vagnarna, säger han till GP.

**Rullar i flera städer **
Modeller Sirio finns i olika utföranden och spårvidder och rullar i städern Aten
Bergamo, Florens, Genua-Casella, Göteborg, Kayseri, Milano – med både 5 och 7 vagnar – Oslo, Samsun, Sassari och Debrecen.