Att kräva sin rätt är inte att vara kaxig

Loreta Tosson fick sparken via ett sms.

I fem månader hade hon då arbetat som platschef på kafékedjan Waynes coffee i köpcentrumet Väla utan Helsingborg.

I månader hade hon försökt få svar på några frågor:

Frågor som inte fick svar

Varför syns inte personalens intjänade semesterdagar på lönespecifikationerna? Varför överensstämmer inte antalet timmar som personalen får betalt för med antalet timmar det står att de arbetat? Varför betalas inte OB-tillägg ut? Och varför kräver vi att de anställda måste ha sjukintyg från första dagen?

Till slut fick brödraparet som driver kaféet nog. När Loreta Tosson fick sms:et om att hon var uppsagd gjorde en av bröderna klart att han är trött på hennes ”kaxiga attityd”.

Det är Helsingborgs Dagblad som berättar om villkoren på Waynes coffee på Väla.

Jobba gratis – ”praktik”

Andra som tidningen intervjuat bekräftar Loreta Tossons bild, från lönestrul till uteblivna ersättningar och OB-tillägg som aldrig betalas ut. Dessutom ska kaféet ha haft nystartsjobbare och för dem betalade Arbetsförmedlingen minst en tredjedel av lönen.

– Men först fick de jobba gratis en månad. Praktik kallades det, enligt Loreta Tosson.

Trots att OB-tillägg inte har betalats ut har Wayne’s coffee på Väla tagit emot över en halv miljon kronor från Arbetsförmedlingen sedan 2014.

Berättelsen känns igen

Berättelsen från Helsingborg känns igen, inte minst från andra delar av hotell- och restaurangbranschen. Anställda har gång efter annan vittnat om nollkontrakt, sms-anställningar, gratisjobb, kvartslånga lunchraster och att man inte får gå på toa under arbetstid.

I en bransch där de fått både sänkt moms för att kunna anställa och där var tionde anställd har något sorts lönebidrag, tycker vissa chefer att man är ”kaxig” om man tycker att man ska behandlas schyst och få betalt för sitt jobb.