Elbilsstödet blev ett bidrag till rika

Du borde få bra betalt för din skrotbil

Vi tänkte ta oss friheten att lämna ett råd till miljöminister Romina Pourmokhtari och infrastrukturminister Andreas Carlson. Kanske rådet också ska gå till Oskar Sjöstedt i SD.

Det är väl han som bestämmer.
Hur som helst borde regeringen införa en ny generös skrotningspremie på gamla bilar.

Finansminister Elisabeth Svantesson hymlade inte med att det var pengarna hon ville åt när miljöbilspremien blixtavskaffades.

Tvingades räkna om

På mindre än 36 timmar tvingades landets bilhandlare räkna om offerter och leasingavtal. Bilhallarna hölls öppna långt in på natten. Kunder tvingades fatta beslut på ett ögonblick.

Eftersom straffskatten på fossilbilar finns kvar och regeringspartierna misslyckats med att sänka bränslepriserna blir intrycket att landets bilister straffas.

Med det sagt, det fanns skäl att ifrågasätta miljöbilspremien. Det första handlar om rättvisa.

Om staten subventionerar nya bilar blir det bidrag till människor som har det ganska bra. Det är oundvikligt. Oavsett om vi talar om en Tesla Modell S för drygt 1,5 miljoner eller en Kia Niro EV för 580 500 kräver ett nybilsköp god ekonomi.

Högre än snittet

När Sveriges Radio för snart ett år sedan tittade på var stödet för elbilsladdare hamnat visade det sig att nio av de tio kommunerna som fått mest hade högre medelinkomster än genomsnittskommunen. I den tionde - Malung-Sälens kommun - kan vi tro att de flesta laddarna sitter på fjällstugor för turister.

Elbilsstödet har varit ett bidrag till rika.

Dessutom kan man fråga sig om det behövs. Övergången till elbilar kommer att fortsätta, om än i lite lägre takt en tid framöver. De flesta har lärt sig att löften om jättebillig diesel inte är att lita på.

Annan profil

En ordentlig premie för att skrota den gamla bilen fungerar annorlunda. Den skulle få en helt annan fördelningsprofil. Dessutom skulle stödet snabbt göra att några av de minst trafiksäkra om mest förorenande bilarna försvann från vägarna. Dessutom skulle återvinningen av gamla bilar underlättas.

Handeln med begagnade bilar skulle få ett lyft. I slutet av kedjan skulle också behovet av nya, riktigt rena, bilar öka.

Det kommer förstås varken att lösa klimatkrisen eller den ekonomiska krisen. Men några väljare skulle kanske känna att Sverigedemokraterna och regeringen trots allt bryr sig om deras vardag.


Vad borde regeringen göra för att göra det lättare för bilägarna att delta i omställningen. Var det rätt att avskaffa stödet till elbilar? Skulle en generös skrotningspremie få bättre resultat. Eller ska politiker helt enkelt hålla sig borta?

I chatten diskuterar Ingvar Persson fordonspolitik med läsarna.

Denna chatt är stängd.

  • 14 dec 2022

    Skrotningspremie naturligtvis.

    Så enkelt att få fart på omsättningen av bilarna som gjort sitt.

    Mark
  • Ingvar Persson
    14 dec 2022

    Klockkan har slagit halv och det är dags att stänga chatten. Jag vill tacka alla som bidragit med frågor och synpunkter. Ämnet engagerar och alla får dessvärre inte plats.

    Sista ordet går till Mark.

  • Ingvar Persson
    14 dec 2022

    Hej Ove.

    Vi är helt eniga om att det är bra att det säljs elbilar. Vi är dessutom eniga om att regeringens beslut att avskaffa stödet med mindre än 36 timmars varsel är något slags rekord

  • 14 dec 2022

    Utan en nybilsförsäljningen av elbilar så blir det ingen begagnadmarknad för elbilar som de med lägre inkomst har råd att köpa. Stödet till elbilar borde blivit kvar och sedan fasats ut på längre sikt.

    Ove Källström
  • Ingvar Persson
    14 dec 2022

    Hej missförstå mig.

    Jag är inte säker på att det du beskriver är så förbjudet. Ekonomiska styrmedel som subventioner och avgifter för att påverka marknaden har väl tvärt om varit miljöpolitikens främsta verktyg rätt länge. Och häromdan kom EU-länderna överens en koltull på varor som producerats utan utsläppsrätter eller liknande avgifter, just för att marknaden ska kunna fungera.

    Kan man ibland behöva gå längre och faktiskt förbjuda sådant som förstör? Jag tror det. Sedan får folk kalla det planekonomi eller vad de vill.