Larvigt att förbjuda dubbdäck i städerna

För några år sedan förbjöds dubbdäcken på Hornsgatan och i vinter utökas förbudet till Kungsgatan och Fleminggatan.

Debatten om dubbdäck har alltid varit känsloladdad. Just nu är det Stockholms stad och regeringen som inte kan komma överens om de dubbade vinterdäcken.

Stockholm vill ha bort dem för att de river upp asfalten så att det bildas farliga partiklar i luften. Invånarna som rör sig på de mest trafikerade gatorna riskerar att få infarkt, stroke, astma och lungcancer.

Avgift på dubbar

För att minska användningen av dubbdäck vill stadens röd-gröna majoritet helt enkelt avgiftsbelägga dem. Ett par tusen per säsong för dubbdäcken och många skulle välja däck utan dubbar. Slitaget skulle bli mindre och befolkningen friskare.

Men en dubbdäcksavgift är en skatt och den måste regering och riksdag ta beslut om. Trots att vintern är i antågande ligger frågan fortfarande och samlar damm på Finansdepartementet. Stockholms stad får inget svar och kanske beror det på att regeringens egen utredning tycker att Stockholm lika gärna kan förbjuda dubbarna.

Köra omvägar

Och det är alltså vad Stockholm nu tvingas göra. För några år sedan förbjöds dubbdäcken på Hornsgatan och i vinter utökas förbudet till Kungsgatan och Fleminggatan. Stockholmsbilister med dubbdäck tvingas därmed köra omvägar och det är nu frågan blir riktigt laddad.

Dubbarna är farliga på innerstadsgator, men ute på isiga landsvägar kan de rädda liv. Två faror ställs därmed mot varandra; partiklar mot halkolyckor. Bilisterna tvingas välja, men egentligen är det larvigt att förbjuda dubbdäck på en gata här och en gata där. För miljön och för bilisterna vore det så mycket bättre att bara avgiftsbelägga dubbdäcken.

Färre partiklar

Då skulle partiklarna minska. De som kör dubbfritt på stadsgatorna skulle komma billigt undan, medan de med dubbar skulle få betala för slitaget. Pengarna som staden får in skulle då kunna gå till städning av gator och dammbindning som minskar partiklarna.

Bäst av allt vore förstås om biltrafiken i våra stora städer minskar. Vi lever i klimatförändringarnas tid. Om några veckor samlas världens ledare för att komma överens om hur vi ska minska utsläppen från trafiken.

Visst är det märkligt att regeringen i dessa tider väljer att satsa pengar på ett gigantiskt motorvägsbygge runt Stockholm, men att man inte vågar skydda de människor som utsätts för biltrafiken.

Följ ämnen i artikeln