Bensinskatten bra för klimatet

Den tropiska orkanen Pam slog nyligen till mot öriket Vanuatu i Stilla havet.

Regeringen tar klimathotet på allvar.

Höjd skatt på bensin och diesel kommer att driva på utvecklingen av bränslesnålare fordon, bättre drivmedel och mer kollektivtrafik. För att klara klimatet behöver vi ha en snabbare omställning till miljövänligare alternativ. Godset måste över till järnväg och personbilstrafiken behöver minska. De långa köerna in till storstäderna är bisarra, särskilt som det sitter en gubbe i varje bil.

I bästa fall kan dyrare bensin få dem att investera i en miljöbil eller - ännu bättre - ta bussen eller pendeltåget.

Kollektivtrafiken

Om bränslet blir dyrare ökar kraven på lokalpolitiker att bygga ut kollektivtrafiken. Det borde i allra högsta grad gälla för landstingspolitikerna i Stockholm som just nu hårdbantar kollektivtrafiken för att få råd med ett gigantiskt motorvägsprojekt.

Att jord- och skogsbruket däremot kommer att kompenseras för de höjda drivmedelskatterna är givetvis bra. Meningen kan inte vara att landsbygden ska utarmas. Det är storstadsborna och godstrafiken som kan styras mot klimatsmartare transporter.

Miljarder i kassan

Drivmedelskatten beräknas ge 4,14 miljarder till statskassan under nästa år och det är pengar som behövs för att klara välfärden. Men som vi skrev redan tidigare i dag, bidrar höjda bensinskatter också till mindre utsläpp av koldioxid.

I december håller FN nästa stora klimatmöte i Paris. Fjolåret var det varmaste året sedan temperaturerna började mätas. Vi ser redan förändringarna i form av orkaner, cykloner, översvämningar och torka.

Det är bra att regeringen stärker statskassan, men det är ännu bättre att den nu driver en svensk klimatpolitik.