Att åka tåg är inte som på tv

Rälsbrotten har fyrdubblats på fem år.

Ikväll börjar den nya säsongen av På spåret på SVT. Under fredagarna, en tid framöver kommer vi att få höra Kristian Luuk fråga "vart är vi på väg".

Tänk om samma fråga kunde ställas till Catharina Elmsäter-Svärd (M), infrastrukturministern som ansvarar för tågtrafiken.

I dag är en tågresa som rysk roulette, det finns ingen garanti att man kommer fram i tid. Det finns inte ens längre en garanti för vår säkerhet. Snart är det bara på TV som tågen når slutdestinationen, i tid.

Någon annans fel

SVT kunde i veckan avslöja att allvarliga säkerhetsfel inom den svenska järnvägstrafiken har ökat dramatiskt. Rälsbrotten har fyrdubblats på fem år. Flera tågurspårningar hade dessutom kunnat undvikas om bara Trafikverket hade agerat. Bristerna hade påtalats av både tågpersonal och besiktningsman. Resenärerna och personalen oroar sig för sin säkerhet därför att järnvägen inte håller måttet.

Catharina Elmsäter-Svärd (M) reagerade starkt på uppgifterna genom att kalla Trafikverket och Transportsstyrelsen till ett möte. Dock lyste självkritiken med sin frånvaro. Att skylla på andra är en av Moderaternas paradgrenar, allt som är fel beror alltid på någon annan. En tjänsteman eller någon socialdemokrat som styrde för snart åtta år sen.

Till och med vädret får bära ett större ansvar för tågkaoset än regeringen.

Minskade resurser

Regeringen har det yttersta ansvaret för underhåll av spåren. Därför är det obegripligt varför resurserna kommer att minska med 286 miljoner kronor under nästa år. De senaste olyckshändelserna visar att tågtrafiken behöver ett samlat grepp och mer resurser.

Frågan är inte längre om vi kommer att se mer kaos och olycksfall framöver, utan när.

Följ ämnen i artikeln