I dag firar vi ett politiskt fiasko

25 år senare har tågtunneln genom Hallandsåsen äntligen invigts.

Eftersom kommunikationsminister Anna Johansson hade förhinder var det näringsminister Mikael Damberg som fick hålla i festligheterna. Och roligt hade han säkert. Det är lätt att skratta åt tunneln genom Hallandsåsen.

Vem kom egentligen på idén att dra en tågtunnel genom ett vattenfyllt berg?

Odell mest ansvarig

Många politiker kan hållas ansvariga för det grandiosa projektet, men den som satte i gång det hela var faktiskt kristdemokraten Mats Odell.

1992 var han den kommunikationsminister som sköt startskottet för tunnelbygget. Då skulle tunneln vara klar 1997. Ett dotterbolag till Vattenfall ansvarade för arbetet som skulle skötas av den jättelika superborren Hallborr.

Den fastnade efter 13 meter.

Borren som var gjord för berg klarade inte av den blöta och leriga Hallandsåsen. I stället övergick man nu till att spränga sig fram för att sedan täta med cement. Det var blött och det tog väldigt lång tid.

Uusman flög till månen

1994 fick Sverige en ny kommunikationsminister som hette Ines Uusmann och var socialdemokrat. Hon gjorde sig bland annat känd för citatet "kan man åka till månen fram och tillbaka, så kan man bygga den här tunneln miljösäkert". Hon ansåg att en extra arbetstunnel skulle snabba upp arbetet och trots invånarnas protester borrades ytterligare en tunnel uppe på åsen. Nu skulle hela projektet vara klart före millennieskiftet.

Vattnet forsade nu ur berget. Grundvattnet sjönk, bäckar sinade och hushåll blev periodvis helt utan vatten.

Skanska tätade tunneln

Vattenfall hade lämnat bygget och nu var det Skanska som försökte täta så gott det gick. När cement inte förslog tog man i ren desperation till tätningsmedlet Rhoca-Gil som bland annat innehöll akrylamid. Medlet trycktes in i berget i stora mängder och snart kom larmen.

Döda fiskar flöt i den näraliggande Vadbäcken. Kor som betade uppe på åsen föll ihop förlamade.

Snart blev tunnelarbetarna sjuka av det giftiga medlet.

Tunnelbygget stoppades igen och nu vidtog saneringsarbetet.

Tänker på tunnelarbetarna

För att göra en lång historia något kortare, tunneln blev klar tack vare den nya borren Åsa. Men det tog 25 år och kostade elva miljarder kronor. Det är mycket pengar för en tidsvinst på mellan fem och femton minuter, lite beroende på vem man frågar.

Men vi gillar tåg och gläds med Båstadborna som efter många års lidande äntligen får en tågstation. Att sträckan Köpenhamn - Oslo nu går snabbare är givetvis bra, särskilt som Öresundsbron nu verkar hålla öppet. Tåg ska gå ofta och komma fram fort.

Ändå väljer vi i dag att tänka på de tunnelarbetare som fortfarande lider av förlamningar. Och på de bönder som förlorat så mycket på grund av förgiftat och för lite vatten.

Tåget skulle aldrig ha dragits genom åsen. Den som utmanar naturen finner oftast att det är naturen som vinner.

Nog så viktigt att komma ihåg i dessa bistra klimattider.

Följ ämnen i artikeln