Elever inte dummare men skolan är sämre

Man ska inte behöva vara geni för att klara matten.

Kunskaperna i matematik har sjunkit dramatiskt. Sverige som byggde sitt välstånd på världsledande ingenjörskonst har i dag elever i högstadiet som är osäkra på hur man subtraherar.

I en granskning som gjorts av TV4:s Kalla Fakta beskrivs en av anledningarna till varför skillnaderna blivit större och kunskaperna sämre.

För dem som har barn i skolåldern känns det hela igen. Matematik har under en period inte setts som ett verktyg som alla genom tydlig vägledning kan lära sig. Den skall i stället "upptäckas".

Nya oprövade metoder

I Sverige är klassisk aritmetik, det vill säga de uppställningar som lärdes ut på 1970- och 1980-talet, ersatta av skriftlig huvudräkning och mellanledsberäkningar. Ett svenskt hemmabygge. Detta har gjort det nästan omöjligt för föräldrar som vill hjälpa till med matteläxan.

Nu visar studier att det också är betydligt svårare att göra korrekta beräkningar. Trots detta har traditionella metoder slängts ut från de läroböckerna som för många elever är den enda vägledningen in i matematiken.

Skolan experimentverkstad

Det här är ytterligare ett exempel på hur den svenska skolan varit en experimentverkstad. Skolan som en gång var en svensk stolthet har blivit utsatt för det ena kvacksalveriet efter det andra. 

Inga länder tillåter vinstdrivande skolor som finansieras av offentliga medel. Självklart måste denna idé testas i Sverige.

Skolpengssystem har gjort det nästan omöjligt för kommunala skolor att planera sin verksamhet och hålla budget. Men ändå hade politiker en obändig drift att införa det. 

Förändringar, och sen nya förändringar utan att de gamla är utvärderade fick vi senast se i går. Betygssystemet ska nu återigen göras om, enligt regeringen. Utan att vi vet vad den förra förändringen fick för resultat.

På det pedagogiska området har det varit likadant. Den ena konstiga trenden efter den andra har blåst igenom den svenska skolan.

Allvarlig situation

I en hård konkurrens är nog ändå skriftlig huvudräkning ett av de värre exemplen. Utan att några seriösa utvärderingar har gjorts slog denna metod igenom. Medan de klassiska metoder som framgångsrika länder har hållit fast vid, på lika usel kunskapsgrund har dömts ut som dåliga och omoderna.

Situationen för den skolan är allvarlig. Skolan är den viktigaste politiska frågan inför valet och viljan till förändring är stor. Men svaret från regeringen är bara ett kortsiktigt partipolitiskt taktiserande.

Följ ämnen i artikeln