Cruising längs Siljans strand

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-07-31

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den här veckan påminner Rättvik om en scen ur Sista natten med gänget, George Lucas film från 1973 om ett gäng ungdomar i en amerikansk småstad i början av 60-talet. Det handlar om dans, hamburgare och musik. Men mest av allt om bilar.

Just nu pågår Classic car week i Rättvik. Det lilla samhället vid Siljan har invaderats av tusentals "entusiastfordon". I klartext betyder det skinande amerikanska Chevor och Chrysler, jättelika Cadillac och vrålstarka muskelbilar. De flesta i bättre skick än när de en gång lämnade monteringsbandet i Detroit.

Men i Rättvik räknas också blänkande Volvo PV med originaltakräcket, Opel Rekord med tre växlar eller folkvagnsbubblor till klassikerna. Det viktiga är ägarnas engagemang.

Det är inte så många år sedan campingplatserna i Dalarna stängde porten för raggare. Det skulle satsas på familjer.

Nu är ett av bilveckans syften att stärka Rättvik som turistort. Och kanske är det inte så konstigt, för till skillnad från i Sista natten med gänget sitter det familjer i många av glidarbilarna, och det är knappast ungdomar på gränsen till vuxenvärlden som kör dem. Classic car week är ett stillsamt vuxenarrangemang, och några ungdomsupplopp vid Siljan lär det inte bli frågan om.

Bilen har kort sagt blivit en hobby, ett livslångt intresse som får tusentals människor att resa runt mellan marknader, träffar och utställningar bara för att få inspiration att tillbringa ännu en vinter i garaget. Det känns mycket långt till den allmänna bilden av raggare.

Kanske är det också därför som frågan om entusiastfordon engagerar svenska politiker. Väljarna är bilintresserade. Just före sommaren uppmanade riksdagens trafikutskott efter förslag från kristdemokraterna och socialdemokraterna regeringen att underlätta registreringen av amatör- och ombyggda fordon. Det ska helt enkelt bli lättare att bygga om och renovera bilar och motorcyklar.

Med vändande post kunde regeringen också lämna ett förslag om att organisationer för fordonsentusiaster ska få provköra fordon som byggts eller byggts om av amatörer.

Björn Rosengren, vars inställning till entusiastbilar ifrågasatts sedan han talat om att höja skatten på gamla bilar, förklarade att han var glad över att kunna slå vakt om hobbyn.

Just reglerna kring förändringar av fordon har det stormat om med jämna mellanrum. Det har handlat om krockprov, det är svårt att krocktesta en bil som bara finns i ett exemplar, och om EU:s regler för helfordonsgodkännande.

Kanske inte frågor som når den politiska dagordningens topp, men bland entusiaster med bilen eller motorcykeln som sitt främsta intresse har känslorna varit heta.

Nu är dock den politiska enigheten total. Fordonshobbyn är kultur. Dessutom bidrar den till hantverksskicklighet och till små blomstrande företag som hjälper bilägare med renoveringar och delar.

Men det har deltagarna i Classic car week vetat länge.

I kväll är det drive in-bio på travbanan.

Ingvar Persson

Följ ämnen i artikeln