Sekter ska inte få driva skolor

I går kunde Aftonbladet ­avslöja hur eleverna i sekten Plymouthbrödernas skola isoleras, hur litteraturen som används på skolan censureras och hur flickorna på skolan hindras i ­sina studier.

Sekten avvisar naturligtvis kritiken. ­Skolinspektionen – som vid två till­fällen påpekat brister i undervisningen – har fått nöja sig med skolledningens för­säkran om att problemen rättats till.

På pappret är Plymouthbrödernas ­Laboraskola en vanlig skola, med vanlig läroplan och där vanlig skollag gäller.

Skolan beskrivs inte ens som ­konfessionell. I verkligheten är det ­lättare att tro på den version skolans ­tidigare rektor John Blomster gav i ­gårdagens ­Aftonbladet.

En sekt som Plymouthbröderna driver ­inte sin skola för att den ska vara vanlig, de driver den som en del i arbetet med att isolera medlemmarna från världen ­utanför. Det är barnen, eleverna, som ­betalar priset.

Plymouthbrödernas Laboraskola är ett dramatiskt exempel på hur dagens ­regler sätter rätten att starta skolor före andra intressen, som en likvärdig ­utbildning eller en minskad segre­gation. Dramatiskt, men inte unikt.

Inspektioner och kontroller är dessutom trubbiga redskap i arbetet med slutna grupper som ­Plymouthbröderna. Inspektörerna får se det skolledningen tror att de vill se.

Friskolorna har utvecklats till en bransch för spekulation, snabba klipp och – som i fallet med Laboraskolan – indoktrinering och segregation. Det är helt enkelt inte acceptabelt.

Skolan – och barnen – måste vara ­viktigare än så.

Följ ämnen i artikeln