Nu snusar vi som aldrig förr

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-04

Rökstoppet ökar tobaksföretagens vinst

Att snusa är populärare än någonsin.

Tobaksföretagen gör storvinster i rökstoppets fotspår.

-Många vill att snuset ska se snyggt ut och lukta gott, säger Peter Borg, vd för Snusab.

Förbudets pris Det är framför allt kvinnorna som står för den stora ökningen av snusare i landet. Och 70 procent av dem är före detta rökare

Försäljningen av snus har skjutit i höjden, bara i år upp med flera procent och det verkar inte finnas något stopp på svenskarnas kärlek till prillan.

Stockholmaren Peter Larsson kramar sitt lössnus till en boll och skjuter in det under läppen. Och han är inte ensam. Omkring en miljon svenskar snusar dagligen.

-Det är inte konstigt att folk vill snusa eftersom det är rökfritt på krogen nuförtiden, säger Peter Larsson som snusat sedan 14-årsåldern.

70 procent ex-rökare

-Det är kvinnorna som står för den största ökningen och 70 procent av dem är före detta rökare, säger Mikael Arnebert, informationschef på Swedish match som presenterade sin delårsrapport i går.

Enligt rapporten gick snusförsäljningen upp med fyra procent under de senaste tre månaderna, men på snusområdet har företaget fått konkurrens. Storsäljaren på marknaden är fortfarande det klassiska grovsnuset men det finns uppstickare som utmanar och tar marknadsandelar från Swedish match. Numera finns snus med smak av bland annat lime och vilda bär och även nikotinfria varianter.

Socialt accepterat

-Det är inte samma grupper som snusar längre och därför har utbudet förändrats, säger Peter Borg, vd på Snusab, som tillverkar smaksatt snus i Jämtland.

-Snuset har blivit socialt accepterat, säger han.

Kajsa Sigvardsson

Följ ämnen i artikeln