”Det är väldigt oansvarigt”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-17

Professor kritiserar Persbrandts nya satsning

Mikael Persbrandt, 46, är delägare och nytt affischnamn för ett kosttillskott som påstås mildra symtomen vid svininfluensa.

Något som bryter mot läkemedelslagen.

– Det är väldigt oansvarigt, säger Jan Liliemark, professor på Läkemedelsverket.

Mikael Persbrandt satsar på kosttillskott som bland annat påstås kunna lindra symtomen vid svininfluensa. Men marknadsföringen strider mot lagen – och kan straffas med böter.

Mikael Persbrandt tar ytterligare ett steg in i affärsvärlden. Först kalsonger, nu hälsopreparat.

– Jag är skådespelare, det här är något jag gör vid sidan av för att jag tycker det är spännande och roligt, säger han till Nöjesbladet.

Kosttillskottet sägs lindra symtomen vid svininfluensa och har testats på människor och möss.

– Det här är en extra livförsäkring. Det har visat väldigt stark effekt. Lungskadorna uppstod inte på möss när de använde det här, säger Ulf Söderberg, delägare i Scandinavian clinical nutrition, SCN, företaget som tagit fram kosttillskottet.

”Måste genomgå tester”

Men enligt Läkemedelslagen är det inte tillåtet att marknadsföra ett kosttillskott som något som kan lindra eller bota sjukdomar.

– Hävdar man att det hjälper mot svininfluensa så är det inget kosttillskott utan ett läkemedel, då måste det genomgå sedvanliga tester för läkemedel, säger Jan Liliemark, professor på Läkemedelsverket.

Ulf Söderberg menar dock att SCN inte kommer att skriva något om svininfluensa på produkten ute i handeln. Men när man går in på företagets webbsida för att köpa kosttillskottet står det tydligt att det visat ”god effekt mot en stam av H1N1-virus”, som är beteckningen för svininfluensan.

– Det kan vara företagsinformation. Det där vet jag faktiskt inte, men jag förutsätter att det ska vara korrekt, säger Söderberg.

I stället satsar företaget på att använda sig av medier för att få ut sin information.

– Forskare kan uttala sig som de vill och media är en ambassadör för bra information utåt, säger han.

Kan få böter

Enligt Jan Liliemark spelar det ingen roll:

– Går man ut till pressen så går man ju ut till allmänheten. Talar man om för en journalist att den här produkten hjälper då är det ju en form av marknadsföring.

Skulle någon anmäla företaget kan det bli tal om böter.

– Om det är tydligt att företrädare för företaget går ut i media och säger att det här är bra för det ena och det andra får man ju ta ansvar för det. Det är väldigt oansvarigt att gå ut och ”boosta” sånt här utan att ha ordentligt på fötterna, säger Jan Liliemark.

Mikael Persbrandt verkar övertygad om att kosttillskottet fungerar.

– Det fanns så pass mycket fakta att jag kände mig väldigt övertygad om att det fungerar, det är inget hokuspokus, säger han.