Apotekskedja slopar momsen på mensskydd

Publicerad 2018-03-06

Apotek Hjärtat ger sig nu in i debatten om subventionerade mensskydd – och tar saken i egna händer.

Under parollen ”Har du moms, eller?” sänker kedjan priset på bindor och tamponger med hela momssatsen.

Har du mens eller? Frågan uttalas numer oftast som ett skämt, i takt med att fler lär sig att den sällan faller i god jord hos mottagaren.

Apotek Hjärtats nya kampanj ”Har du moms, eller?” är en skämtsam blinkning till den bannlysta frågan, men det finns även ett politiskt budskap bakom frasen.

Del av bannern på kedjans hemsida.

Frågan om olika typer av subventioner av bindor och tamponger har varit på tapeten länge, och apotekskedjan tycker att Sverige borde följa Frankrikes exempel, där momsen på tamponger sänkts från 20 till 5,5 procent.

Sedan 2016 är det nämligen möjligt för Sverige att själva bestämma momssatsen på hygienprodukter, vilket har fått flera EU-länder att sänka momsen på mensskydd.

I Sverige ligger den alltjämt kvar på 25 procent – samma sats som för de flesta varor inom detaljhandeln.

Slopar momsen på mensen

Nu tar kedjan saken i egna händer och ”tar bort momsen på mensskydd”.

– Vi hoppas att vårt initiativ ska starta en debatt om momssatsen på hygienartiklar och att det leder till en förändring, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat i ett pressmeddelande.

Butikskedjan jämför mensskydd med andra varor där momsen är lägre för att de ses som en nödvändighet.

– Många behöver inte reflektera över vad de spenderar på mensskydd, och gör det inte heller eftersom det är en kostnad som inte kan väljas bort. Men för de som behöver välja mellan mensskydd och andra nödvändigheter kan det få konsekvenser för hälsa och välbefinnande, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Kedjan sänker nu alltså priset på sina egna mensskydd med hela momsbeloppet – på så vis ”slipper” den blödande halvan av befolkningen momsen på mensen.

Följ ämnen i artikeln