Skolan ska bli mobilfri under hela skoldagen

Tidöpartierna: Vi kan inte blunda för mobiltelefonernas roll i skolans problem

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-12-09

Majoriteten av unga menar att de använder digitala medier på bekostnad av hälsofrämjande vanor såsom sömn, motion och skolarbete. Nu tar vi nästa steg och gör skolan mobilfri under hela skoldagen, skriver skolminister Lotta Edholm tillsammans med SD, M och KD.

DEBATT. Den senaste Pisa-mätningen visade att omkring en fjärdedel av Sveriges 15-åringar inte kan läsa och räkna ordentligt. Aldrig förr har svenska elever tappat så mycket.

För att möta skolans kunskapskollaps lägger vi nu om politiken och driver igenom en lång rad borgerliga skolreformer. Det innebär bland annat att vi går från skärmtid till lästid och att vi stoppar ogenomtänkt användning av skärmar i skolan.

I stället ska skolan – särskilt i de yngre åldrarna – fyllas med papper, penna och riktiga böcker. Precis det som vetenskapen visar oss skapar bäst förutsättningar för eleverna att lära sig läsa och räkna.

 

Nu tar vi nästa steg och gör skolan mobilfri under hela skoldagen.

Mobiltelefoner i skolan har varit föremål för debatt under lång tid, och i augusti i fjol togs ett tydligt steg i rätt riktning då regelverket ändrades och det blev tydligt att rektorer i grundskolan får besluta om daglig insamling av mobiler.

Detta har välkomnats av många skolor och i en enkätundersökning från Skolverket framkommer att möjligheten till mobilfria skolor har använts på åtta av tio grundskolor och på drygt fem av tio anpassade grundskolor under läsåret 2022/23.

 

Det finns en koppling mellan ungas psykiska ohälsa och deras användande av digitala medier. Mer än hälften av unga från 13 års ålder och uppåt säger att de ägnar mer än tre timmar per dag åt sina mobiltelefoner.

Majoriteten av unga menar att de använder digitala medier på bekostnad av hälsofrämjande vanor såsom sömn, motion och skolarbete.

Sociala medier tycks ha klara negativa effekter på psykiskt mående, främst för flickor. Dagens digitala livsstil har också skapat en ny spelplan för mobbning och mobbare. Mobiltelefoner ger sämre impulskontroll, vilket kan innebära att kränkningar blir mer frekventa och värre.

 

Elever trivs sämre i skolan, är mer stressade och relationen till lärare och klasskompisar försämras. Självrapporterade hälsobesvär, som till exempel oro, ont i huvudet och sömnsvårigheter, ökar samtidigt. Även mobbningen ökar och dess konsekvenser för barn och ungas mående är naturligtvis förödande.

I takt med att den psykiska ohälsan breder ut sig bland barn och unga kan vi inte längre blunda för mobilernas roll i utvecklingen.

 

Vi ser också att barn rör sig alldeles för lite. En studie från Göteborgs Universitet visar att den fysiska aktiviteten mellan 2000 och 2017 sjönk med 30 procent för 14-åriga pojkar.

Enligt Generation Peps rapport från 2023 är det bara två av tio barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet per dag. Detta trots att vi vet att fysik aktivitet gynnar både den psykiska hälsan och förmågan att koncentrerar sig.

Samtidigt finns forskning som visar att elever på mobilfria skolor rör på sig mer och sitter mindre.

 

Pisa-undersökningen visade även att svenska elever oftare än OECD-snittet blir distraherade av digitala verktyg i klassrummet. Forskningen visar därtill att bara närvaron av mobiltelefoner har en negativ påverkan på elevernas arbetsminne.

Genom att mobiltelefonen är i närheten dras uppmärksamheten dit i stället för att fokusera på uppgiften som ska genomföras.

 

Det kommer givetvis finnas situationer där elever behöver mobilen i skolan, till exempel barn och unga med diabetes. Därför ska rektor vara den som har sista ordet och ha mandat att besluta om undantag från huvudregeln att göra alla skolor mobilfria.

För många unga är mobiltelefonen en ständig följeslagare, till och med på natten. Mobilernas skärmar har en enorm dragningskraft och riskerar att passivisera såväl barn som vuxen. Skolan kommer inte kunna lösa detta själv, men den kan vara en viktig motkraft.


Lotta Edholm, skolminister (L)
Patrick Reslow, skolpolitisk talesperson (SD)
Josefin Malmqvist, gruppledare i utbildningsutskottet (M)
Mathias Bengtsson, utbildningspolitisk talesperson (KD)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.