Trafikskolelobbyn gör körkortet rekorddyrt

Benjamin Dousa: De lyckas få politikerna att införa onödiga krav och regler

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2023-11-08 | Publicerad 2023-11-04

Trafikskolorna har framgångsrikt fått politikerna att införa nya krav och fler obligatoriska delar. Därför är Sverige ett av de länder där det är dyrast att ta körkort, skriver Benjamin Dousa.

DEBATT. Sverige är ett av de länder där det är dyrast att ta körkort. För att få friheten att köra en egen bil kostar det i genomsnitt runt 20 000 kronor att ta lappen, genom obligatoriska utbildningar, körlektioner, litteratur och prov.

Körkortet är drygt 25 procent dyrare i Sverige än i Finland och nästan 40 procent dyrare än på Island, trots att prisläget annars inte skiljer sig så mycket åt. 

 

Varför ser det ut så här? Sveriges trafikskolor har framgångsrikt fått politikerna att införa nya krav och fler obligatoriska delar.

Men nu ska en översyn göras och i augusti gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över hur det kan bli enklare och billigare igen. 

 

Det behövs en översyn av alla de regler som tillkommit de senaste tjugo åren. Innan 2006 räckte det för föräldrar som ville övningsköra med sina barn att ansöka om ett intyg. Sedan skärptes kraven så att föräldrar som haft körkort i många år ändå behöver gå en särskild handledarutbildning.

Tre år senare infördes ytterligare en obligatorisk utbildning. Den så kallade riskettan handlar om alkohol, droger och andra riskfyllda beteenden i trafiken.

Även den utbildningen kostar, trots att samma kunskaper redan ingår i teoriprovet.

 

Det senaste exemplet på hur trafikskolorna lyckats lobba igenom en reform är 2018, då möjligheten att ta CSN-lån för att ta körkort öppnades.

Sedan dess har ungefär 5 000 personer varje år tagit den typen av lån. Men på samma sätt som att låga bolåneräntor driver upp hus- och lägenhetspriser, leder artificiellt låga räntor inom ramen för CSN till högre körkortspriser.

I genomsnitt ledde CSN-reformen till att körkorten blev 500 kronor dyrare – för alla.

 

Som med all lobbyverksamhet används behjärtansvärda argument som att det ska bli säkrare i trafiken och att fler ska ha råd med körkort.

Men i praktiken handlar det om att körskolor ska kunna ta mer betalt för fler moment.

Utöver de redan genomförda reformerna vill Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR) ta fler steg. Vid flera tillfällen har man föreslagit att privat övningskörning bara ska genomföras med bilar som är utrustade med dubbelkommando, det vill säga att även passagerarsätet är utrustat med broms, gas och koppling.

En sådan reform skulle i praktiken innebära slutet för all privat övningskörning och tvinga alla att betala för körlektioner hos körskolor.

 

Körskolornas lobbyverksamhet är bara ett exempel på hur en bransch försämrar konkurrensen för att driva upp de egna priserna.

Liknande tendenser ser vi hos Volvo som vill förbjuda förbränningsmotorn och bank- och försäkringsbolag som vill göra det svårt att rösta med fötterna.

 

Företag ska göra det de är bäst på: att sälja varor och tjänster. När politiker öppnar för att införa hinder som stoppar konkurrenter från att alls befinna sig på marknaden hjälper man de befintliga företagen men knappast Sverige AB. 

Det finns enkla sätt att få ner priset på körkort som Transportsstyrelsens utredare borde titta på, som att låta fler få handleda provkörare.

En förälder som haft körkort länge och som övningskör med sitt eget barn, borde vara kapabel att göra detsamma för grannens. Och varför ska man inte kunna ta betalt för den tjänsten?

Vill man ha mer kvalificerade råd i hur körningen kan förbättras kan man toppa upp med ”riktiga” körlektioner. Det vore bra med mer konkurrens på körskolemarknaden.


Benjamin Dousa, vd tankesmedjan Timbro

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen i artikeln