”Svensk Bilprovnings förutsättningar bättre än någonsin”

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-08

Infrastrukturminister Åsa Torstensson svarar Lena Hallengren

Söndagen den 4 oktober röt Lena Hallengren (S) till mot infrastrukturminister Åsa Torstenssons (C) förslag att privatisera bilprovningen.

Här är Åsa Torstensssons svar:

Lena Hallengren påstår att antalet besiktningsstationer kommer bli färre och priserna stiga. Finland avreglerade sin besiktningsverksamhet 1994. Resultatet där, och i resten av Europa, är fler stationer – inte färre. I Finland har antalet tredubblats. Med kortare avstånd till besiktningen och öppettider även på kvällar och helger kommer alla som i dag behöver ta ledigt från jobbet eller köra långa sträckor märka att det blir bättre, inte sämre.

Lena Hallengren och Socialdemokraterna påstår också att antalet underkända fordon kommer att stiga då privata aktörer har starka ekonomiska drivkrafter att öka antalet ombesiktningar. Jag vill vara väldigt tydlig med att osäkra och på andra sätt undermåliga fordon inte har på våra vägar att göra. För alla som läst propositionen framgår det tydligt att det som Hallengren är rädd för inte är möjligt. De som vill starta besiktningsverksamhet ska först godkännas. De som på något sätt kan tjäna på att underkänna fordon får inte starta besiktningsverksamhet. Att verksamheten går rätt till och håller hög kvalitet kommer att säkerställas av Transportstyrelsen och SWEDAC.

Medan Socialdemokraterna och Lena Hallengren rasar mot omregleringen är Svensk Bilprovning AB:s vd Magnus Ehrenstråhle positiv till förslaget. Han menar att deras förutsättningar att agera på en konkurrensutsatt marknad är bättre än någonsin då de har bland Europas lägsta priser och mycket stor andel nöjda kunder.

Lena Hallengren och Socialdemokraterna får gärna fortsätta kämpa emot de förbättringar vi nu gör. Jag och alliansregeringen är övertygade om att företag som får konkurrera om kunderna med bästa produkt, tjänst, service, pris och öppettider kommer att leda till en bättre vardag för människor.

Åsa Torstensson, infrastrukturminister

Följ ämnen i artikeln